פסיכומטרי

  שאלות נפוצות שאלות נפוצות  חפש בפורום   לוח שנה   רישום משתמש חדש רישום משתמש חדש  התחבר [משתמש קיים] התחבר [משתמש קיים]

פסיכומטרי-בחינה מיותרת או כלי חשוב?

 הגב למאמר הגב למאמר
מחבר
  נושא חפש נושא חפש  אפשרויות הודעה אפשרויות הודעה
assafy הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר
צלמית

הצטרף: 01/ינואר/2009
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 968
  ציטוט assafy ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה נושא: פסיכומטרי-בחינה מיותרת או כלי חשוב?
    פורסם: 23/ינואר/2009 ב- 17:47

ערב טוב ושבת שלום :)

אני לא יודע עד כמה נידון הנושא הזה בפורום, אם בכלל, ואני מתאר לעצמי שהשאלה הזו לא נשאלת כאן הרבה
לכן החלטתי לפתוח דיון בנושא ולשמוע דעות של אנשים כאן בנושא הזה, שבהחלט נתון למחלוקת כבר המון זמן
כאמור בכותרת, הנושא הוא:
 
האם הבחינה הפסיכומטרית נחוצה וחשובה, או שמא זו בחינה מיותרת שאינה באמת משקפת את יכולות הנבחנים?
 
קצת חומר למחשבה לפני שעונים (ממה שהצלחתי לחשוב עליו)...
 
למה כן?
  • כלי חשוב לסינון מועמדים למוסדות אקדמאיים
  • מדד להצלחת סטודנטים לתואר
  • הזדמנות לאנשים שלא השקיעו בבי"ס מסיבות שונות לתקן שנים של חוסר השקעה ולחסוך לימוד של שנה-שנתיים ואף יותר של בגרויות שצריך להשלים/לשפר

למה לא?

  • בעלי ממוצע בגרות גבוה אשר השקיעו בתיכון עלולים להיפגע רק משום שמבחן אחד שהם עשו לא הצליח להם
  • אין שום סיבה שאדם שרוצה ללמוד מקצועות מסוימים מאוד (למשל תזונה, עיצוב פנים וכדומה) לא יוכל להתקבל ללימודים רק משום שהוא לא הצליח במבחן שבודק את יכולות המתמטיקה, אנגלית, והעברית שלו
  • האם העובדה שמישהו לא מצליח לעמוד בזמנים קצרים של דקה לשאלה באמת אמור להוות מדד להצלחה בתואר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתואר שאינו קשור למקצועות הנשאלים בממבחן הפסיכומטרי?
  • גם אם בתור מהנדס צריך לדעת מתמטיקה או בתור עו"ד צריך לדעת אנגלית ועברית, אין זה אומר שמי שלא קיבל ציון פסיכומטרי טוב אינו יכול להיות מהנדס/עו"ד וכדומה
  • במקום מבחן פסיכומטרי, למה שלא כל מוסד אקדמי יבחן מועמדים בעצמו לפי התואר אליו הוא רוצה להתקבל? (זהו כביכול חלק מהסיבה שאין יותר מבחנים אישיים. למי שאינו יודע-בעבר כך סיננו מועמדים)
אני מחזיק בדעה שאמנם נשמעת משוחדת, אך אני באמת ובתמים מדבר באובייקטיביות...
מצד אחד-לי אישית מתאים פסיכומטרי. למה? בבי"ס לא ממש השקעתי, ממוצע הבגרות שלי עומד על 92 בלבד, כי מה לעשות? לכו תסבירו לילד בן 13 (כן, הגעתי קטן מכולם לתיכון) את המשמעות של בגרויות. עכשיו, יש לי אפשרות לתקן את כל השנים של החוסר השקעה בעזרת הפסיכומטרי שאני עושה עכשיו.
 
מצד שני-באמת חבל לי על כל אותם אנשים שבאמת הפציצו בבי"ס וקיבלו ממוצע יפה מאוד של מעל 100, אבל, מה לעשות, הם לא מחשבים מהר או יודעים לשנן כ-3,000 מילים, או קצת חלשים באנגלית.
הייתי שמח מאוד אם היו מבטלים את הפסיכומטרי ואז כל מוסד היה בוחן בעצמו את המועמדים-עושה להם מבחן משלו, מראיין אישית כל מועמד, וככה לדעתי הסינון היה הרבה יותר יעיל. אני חושב שכדי לאתר אנשים עם פוטנציאל להיות רופאים או עורכי דין או כל תחום אחר, עדיף לבחון אותם בנושאים מעט יותר רלוונטיים מאשר מה שבודק הספיכומטרי.
כל זה בתוספת בגרות כמובן, ואת היחס בין ה-2 יחליט כל מוסד אקדמי
 
וגם אם אקבל 800 אמשיך להחזיק באותה דעה
 
אשמח לשמוע את דעתכם, זה יכול להיות מעניין, אז יאללה חבר'ה, מ-ל-ח-מ-ה! Wink
 
לתחילת העמוד
XAVT הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר
צלמית

הצטרף: 04/אוקטובר/2007
כתובת: Israel
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 662
  ציטוט XAVT ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 23/ינואר/2009 ב- 18:25
אמרת את זה בעצמך, פעם היו מבחנים לכל אוניברסיטה בנפרד. תחשוב שלא התקבלת עכשיו לת"א - תאלץ להבחן בב"ג, שוב, בבחינה שכנראה תהיה כמעט זהה, שזה אומר לסוע לשם, להתכונן שוב, לחקות לתאריך המסויים (ומה קורה אם יש תאריכים סמוכים או אותו התאריך בשני קצוות הארץ ושניהם מעניינים אותך? והאם יהיה אפשר להבחן כל חודשיים שלוש כמו עכשיו?). והאם תצטרך לשלם על כל מבחן בנפרד?

הפסיכומטרי בא במקום כל אותם מבחנים ומקל מאוד על החיים. האמת שאם תשים לב לחתכי הכניסה, מי שלא צריך לדעת מתמטיקה או אנגלית יצטרך ציון נמוך בהרבה בפסיכומטרי בשביל להכנס, כך שאת הטיעון הזה לדעתי אפשר להוריד מהרשימה. עם העיניין של הזמנים אני מסכים וגם הבוחנים, אגב. בקרוב יהיה לך מבחן מפע"ם לכולם ולא תצטרך להלחם באבא זמן.

בעלי ממוצע גבוהה בבגרות לרוב יקבלו ציון גבוהה בפסיכו (מקסימום לאחר מספר נסיונות) ואם לא אז כנראה שיש להם לקויות למידה כלשהם ואז הם יכולים לעשות מפע"ם ולקבל ציון גבוהה.

הבעייה בשיטה טמונה באנשי הקצה שיכולים להיות מעולים בלימודיהם אך אינם מצליחים, חרף הכל, לעמוד בדרישות הכניסה וזאת עקב בעיות שונות ומשונות עם הבחינה הפסיכומטרית. האנשים האלו כל כך נדירים שלא שמעתי עליהם ויש מצב טוב שהם הנפצה ;)

 


נערך ע"י XAVT - 23/ינואר/2009 ב- 18:27
לתחילת העמוד
XAVT הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר
צלמית

הצטרף: 04/אוקטובר/2007
כתובת: Israel
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 662
  ציטוט XAVT ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 23/ינואר/2009 ב- 18:53
אגב, לגבי ראיונות אישיים לעורכי דין ורופאים. אתה לא סתם מתקבל לרפואה, אתה מזומן למבחן מיון נוסף (יותר "רלוונטי" למיטב ידיעתי) ולבסוף יש גם ראיון אישי.

הסינון היום מאוד יעיל מבחינת האוניברסיטאות - יש X מקום ואחרי תהליך הסינון אין מקום פנוי. אגב שמעתי שכשביטלו את הפסיכו, אחוזי הנשירה גבהו מאוד ולכן החזירו אותו. השאלה שוב היא האם זה באמת מסנן את ה"מוץ מהתבן" וזה, כמו שאמרתי למעלה, לא תמיד אבל ברוב המוחלט של המקרים. אני לא מכיר אנשים שיכלו להיות מהנדסים או מדענים או ציירים נפלאים ולא התקבלו ללימודים בגלל הפסיכומטרי.
לתחילת העמוד
dohgg הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר


הצטרף: 28/דצמבר/2008
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 183
  ציטוט dohgg ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 23/ינואר/2009 ב- 22:45
תיראה, אפשר לנתח את זה ולחרוש על זה שנים... מה הקשר בין מתמטיקה לעיצוב פנים וללחץ של זמן...
 
אבל בשורה התחתונה, הפסיכמוטרי הוא המדד האולטימטיבי, מסיבה אחת - הוא אובייקטיבי. משהוא שממש אתה לא יכול להגיד על מערכת החינוך.
לתחילת העמוד
telesvet הצג רשימה נפתחת
חבר מסור
חבר מסור


הצטרף: 22/דצמבר/2008
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 47
  ציטוט telesvet ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/ינואר/2009 ב- 12:25
אני שמח שמישהו העלה את השאלה כי מזמן רציתי להוציא את מה שיש בליבי על הפסיכומטרי Evil%20Smile[אגב, עשיתי בדצמבר וקיבלתי 733(לקפוץ%20מאושרתודה פסיכו) ואחרי המבחן נשארתי אחרון בכיתה שעונה על המשוב כדי להביע את דעותי].
1. לגבי המבחן עצמו, לדעתי זה קצת "שחיתות" הצורה שבה הוא נעשה. אסור לך לקחת את המבחן, אין לך אפשרות לראות על מה הורידו לך נקודות ואם אתה רוצה לערער, אפשרותך היחידה היא לשלם 180 ש"ח (מה שכבר מרתיע הרבה!!) שתקבל בחזרה אם הערעור יתקבל. אבל גם אז הם לא מפרטים לך על מה הורידו אלא פשוט אומרים שהערעור לא התקבל. יוצא שאין לך באמת אפשרות לערער. העובדה שהמחשב בודק לא מעידה שהכל נכון כי יתכן מצב שמי שהזין את התשובות טעה (כולם פה מן הסתם נתקלו בכמה טעויות שנמצאות בספרי ואתרי פסיכומטרי). אולי גם תתכנה (למי שלא הבין - יתכנו בנקבה) כל מיני שאלות הגיון והשלמת משפטים שדעתך שונה מדעתו של מי שמחליט על כך ואולי אם השאלה היתה עולה לערעור דעתך היתה מתקבלת. 
2. לדעתי, אם מוסדות הלימוד היו עושים מבחן או ראיון ע"פ מה שהתלמיד מעונין ללמוד הדבר היה משקף את ההתאמה בצורה הרבה יותר טובה. למשל, מבחן מסוים למי שרוצה ללמוד פיזיקה, הנדסה וכו' שבודק את היכולות הרלוונטיות, מבחן או ראיון למי שרוצה ללמוד פסיכולוגיה שבודק את ההתאמה של האדם למקצוע וכן הלאה. במתכונת הנוכחית הציון הנדרש הוא בד"כ ע"פ ביקוש (למשל פיזיקה בעברית שנחשב לקשה צריך הייתי פסיכו של כ-570 ולמקצועות יותר קלים אך יותר מבוקשים צריך יותר).מה ההגיון בכך שמי שמעונין ללמוד פסיכולוגיה (בד"כ צריך באזור ה-700) צריך לדעת מה התכונות של מרובע חסום במעגל?! ולמה מי שלא יודע מה זה לסוטה פחות מתאים לכלכלה ממי שכן?! גם אם תגידו שהמבחן בודק יכולות לימוד, לא כל היכולות שהוא בודק נדרשות לכל מקצוע וצורת הלימוד בו שונה מהלימוד באוניברסיטה. המבחן בודק בעיקר את היכולת לעשות בחינה פסיכומטרית. לדעתי, יתכן שמוסדות הלימוד משתמשים במבחן זה בין השאר מטעמי נוחות וחיסכון. במקום לכתוב מבחנים בנושאים שונים, לבדוק אותם וכו' משתמשים במבחן הקיים והלא כ"כ משקף . . .
לא שאני אישית מתלונן, אלו הדעות שלי באופן כללי לגבי הבחינה.
כל טוב לכולם!!!    
לתחילת העמוד
XAVT הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר
צלמית

הצטרף: 04/אוקטובר/2007
כתובת: Israel
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 662
  ציטוט XAVT ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/ינואר/2009 ב- 12:46
מזל"ט על הציון :)

1. מסכים לגמרי. אתה יודע שהועבר חוק שמכריח את המרכז לפרסם את המבחנים?

2. אתה צודק וטועה. תקרא  את ההודעה הקודמת שלי לגבי מבחנים לכל תחום ואוניברסיטה. זה אכן מטעמי נוחות וזה כולל את נוחותך שלך. השיטה היום יחסית עובדת ואין שיטה יותר טובה ממנה (מאותה סיבה אנחנו מדינה דמוקרטית שהיא כידוע צורת השלטון הגרועה ביותר חוץ מכל האחרות שניסינו). הסכם הנדרש לקבלה לחוג כלשהו משתנה בהתאם לביקוש לאותו חוג ונובע מההגיון הפשוט של לאפשר ל"טובים" (מי שהוכיח עצמו בציון סכם) להתקבל קודם. ככל שיש לך יותר אנשים יש יותר בעלי סכם גבוהה ולכן יותר קשה להתקבל כי עדין יש X מקום בחוג. לשאלת הרלוונטיות, החומר הוא חומר שנלמד ברמת הבסיס באזור כיתה ט י ואם לא כל כך הלך לך כנראה שלא למדת כל כך טוב וכנראה שיכולות הלמידה שלך לא טובות כמו מי שכן למד את זה. נראה לי הגיוני. חוץ מזה תתפלא כמה דברים משמימים תאלץ ללמוד לתואר (כל תואר) שאין להם שום קשר למה שאתה רוצה לעשות ושבכל זאת תצטרך בשביל לסיים את הסמסטר בשלום.

אבל כן, אין ספק שהבחינה בודקת עד כמה אתה טוב בפסיכומטרי וכבר אמרתי פעם שאפשר היה לסנן אנשים לפי המרחק שאליו הם קופצים מהמקום.. צריך לסנן איכשהו וזה עוד יחסית רלוונטי. צורת המבחן לכל פקולטה הוא מסורבל, לא נוח ויקר הן למועמדים והן לאוניברסיטאות בזמן שהתועלת ממנו לא רבה.
לתחילת העמוד
assafy הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר
צלמית

הצטרף: 01/ינואר/2009
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 968
  ציטוט assafy ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/ינואר/2009 ב- 12:49
אני לחלוטין מסכים עם כל מילה שלך (לא שלך ויטלי, של קודמך, שפוט פרסמת שנייה לפניי))
בעיקר עם החלק הראשון-לא הגיוני שפתרון מבחני הבגרות יפורסמו, אבל פתרון הבחינה הפסיכומטרית לא יפורסם. אני לא מבין-זה מידע מסווג? סודות מדינה?
למרכז הארצי שום נזק אם הוא יפרסם את פתרונות המבחן+קבלת טופס המבחן עצמו לכל הדורש
 
לגבי החלק השני-גם אני מסכים איתך
 
אני לא חושב שכל מי שקיבל מעל 700 פלוס מתאים להיות רופא, וגם ההיפך-לא כל מי שקיבל פחות מ-700 לא מתאים
אני גם לא חושב שכדי ללמוד עריכת דין באוניברסיטת ת"א צריך ציוני בגרות+פסיכומטרי גבוהים כל כך, לא עדיף שיעשו איזה מבחן קבלה ויראו אם הבנאדם מתאים איכשהו להיות עו"ד?
אני ממש לא אומר את זה כי אני רחוק מלהתקבל לשם (אגב, בחישוב שלי-אני צריך לפחות שנתיים לשפר בגרויות+פסיכומטרי כדי להיות עם סיכוי להתקבל לשם). אני אומר את זה משום שאני לא חושב שלהצליח לפתור 25 שאלות במתמטיקה ב-25 דקות מהווים מדד להצלחה של בנאדם במקצוע מסוים
 
התירוץ של "מה, אתה רוצה לסוע לכל מקום כדי לעשות את המבחנים של כל מקום? לא עדיף מבחן אחד?" הוא, תסלחו לי, מגוחך.
אני לא מבין מה כל כך נוראי בזה? אני לא רואה שום בעיה בלבקש להתקבל לפקולטה מסוימת שתאמר לי "אוקיי, אנו עושים בחינת כניסה כדי שתתקבל לרפואה/עריכת דין/עיצוב פנים/תקשורת/פסיכולוגיה, החומר הוא ככה וככה וככה, יהיה גם ראיון אישי, ועל סמך שקלול של כל אלו נחליט אם אתה מתאים או לא".
זה כמו שבצבא לא מקבלים אותך לתפקיד מסוים על סמך נתונים נטו, אלא שולחים אותך למיונים כאן וכאן וכאן, ולפי זה רואים אם אתה מתאים. הסינון בצבא הרבה יותר יעיל מהבחינה הזו (אם כי גם זה לא מושלם,אבל זה לא רלוונטי כרגע)


נערך ע"י assafy - 26/ינואר/2009 ב- 12:51
לתחילת העמוד
XAVT הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר
צלמית

הצטרף: 04/אוקטובר/2007
כתובת: Israel
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 662
  ציטוט XAVT ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/ינואר/2009 ב- 13:02
אתה מתפרץ לדלת פתוחה. קרא שוב את נקודה 1. כמו כן קרא שוב את ההודעה הקודמת שלי - לרפואה לא מתקבלים על סמך פסיכו כי אם על סמך מבחנים נוספים ומעמיקים בהרבה בנוסף על ראיון אישי.

אתה אולי חושב שהטיעון שלי מגוכך אבל הוא לא לקוח מהאוויר. אני לא יודע באמת מה היה לפני שהיה פסיכומטרי כי עוד לא נולדתי אז, אבל אני קראתי והבנתי שהוא הומצא בדיוק מהסיבה הזו - היו הרבה תלונות של מועמדים ממורמרים שנאלצו להבחן שוב ושוב במקומות שונים ולהוציא כסף על כל מבחן ומבחן.

אני רק לא הבנתי מה אתה מציע בדיוק. לבחון מה? איך בוחנים אם מישהו מתאים לעריכת דין? מה מאפיין עורך דין? איך בוחנים שמישהו יכול להיות מעצב פנים? איזו בחינה אתה מציע שתקבע את זה בצורה יותר טובה? אתה רוצה לעשות מבחני אישיות? זו לא חדירה יותר מדי רצינית לפרטיות? ואילו בעיות מוסריות זה מעורר, שלא תדע. אתה הגית מבחנים מותאמים ומושלמים שבוחנים תכונות שבעל המקצוע צריך וחייב בשביל המקצוע - העיניין הוא שלא באמת יש כאלו (לא שיודעים) וגם אי אפשר באמת לבדוק אותם בצורה הומנית. הבחינה שאתה מציע לא קיימת ואני אשמח אם תמציא אחת, כבר יהיה חכמולוג שיקום ויגיד שהיא לא ממצא ולא מאפיינת כלום.

איזה חומר בדיוק תביא למועמד? לא היינו בסרט הזה כבר? בחינות בגרות..?

אם כבר אז באמת לאפשר קבלה רק על סמך הבגרויות, זה נראה לי עוד הגיוני. הסיבה שלא עושים את זה היא כי אז יש לך פחות אנשים באקדמיה וזה לא טוב למדינה (פסיכו משמש כקרש קפיצה לבעלי יכולות שלא השקיעו ולא יכולים לשפר עכשיו שנתיים בגרויות)


נערך ע"י XAVT - 26/ינואר/2009 ב- 13:13
לתחילת העמוד
 הגב למאמר הגב למאמר

קפוץ לפורום הרשאות פורום הצג רשימה נפתחת



דף זה נוצר ב .139 שניות.
  Copyright © 2007 Psycho.co.il All rights reserved.