הדפס דף | סגור חלון

מדריך ניהול זמנים - פרק מילולי

הדפס טופס: פסיכו - פסיכומטרי חינם!
קטגוריה: Psycho - עוזרים לך לעבור את המבחן
שם טופס: פסיכומטרי - שאלות במילולי
תאור הפורום: נתקעת בפרק המילולי? המדריכים של פסיכו יענו לך על השאלות
כתובת: http://psycho.co.il/forum/forum_posts.asp?TID=10581
תאריך הדפסה: 28/מרס/2024 ב- 15:37


נושא: מדריך ניהול זמנים - פרק מילולי
פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
נושא: מדריך ניהול זמנים - פרק מילולי
תאריך פירסום: 21/אוגוסט/2015 ב- 19:59
זה התחיל מסתם מענה לכמה שאלות בפורום, והפך למדריך יותר מקיף, אז החלטי להניח את זה כאן, כדי שכולם יוכלו להיעזר בו.

אני אתחיל מהשורה התחתונה - ניהול זמן נכון יכול להשיג לכם ***עוד כמה דקות*** בפרק, וזה המון!

יש כאן פירוט לגבי כל סוג שאלות, אבל חשוב לי שתגיעו לסוף להמלצה הכי חשובה בכל הפוסט הזה - מתי בודקים את כל התשובות ומתי אפשר לסמן ישר.
אני ממליץ לקרוא לפי הסדר כי הנקודות כאן בכל נושא ונושא חשובות, אל תקפצו ישר לסוף :)


אנלוגיות - צריכות לקחת עד 2:00 (כולל סימון התשובה).
כל ההמלצה הדיפולטיבית הזו של 30 שניות לאנלוגיה היא סתם משהו כללי, אבל אין שום סיבה להגיע ל-30 שניות אם אני יודע את התשובה, ואני אמור לדעת בבטחון לפחות 4 תשובות מתוך ה-6, וכל אחת כזו צריכה לקחת עד 15 שניות (רק כדי לקרוא ולסמן, אין כאן חשיבה).

ברגע שיש אנלוגיה שמתלבטים, אסור להתעכב עליה (כמו גם על כל שאלה אחרת) - מסמנים מה שהכי נראה באותו רגע, ומסמנים את האנלוגיה כדי לחזור אליה בסוף.

הבעיה העיקרית שמבזבזת זמן באנלוגיות היא שמתעכבים על אנלוגיה אחת או שתיים יותר מדקה (לכל אחת), וזה משבש את הזמנים של כל המקטע. אם יש אנלוגיה שאתם לא בטוחים - דלגו הלאה ותשאירו אותה לסוף הפרק (או להמשך המבחן).


הבנה והסקה - אין שום סיבה לדלג באופן אוטומטי על כל המקטע.
יש שאלות שהן כמעט תמיד מהירות - משל-נמשל, מחזק-מחליש, כללים (אם היא קצרה), הבנת משפט (לא הבנת רעיון מפסקה, אלא הבנת משפט - משחק עם מילות קישור, פיסוק, ו"ו החיבור וכו'). את השאלות האלה אני ממליץ לפתור מיד כשמגיעים אליהן ולא לדלג - הממוצע צריך להיות כ-40 שניות, אולי קצת יותר, אבל וודאי פחות מדקה.
בנוסף, גם שאלות הבנת פסקה תלויות במיקומן - אם הן בהתחלה/אמצע, אין סיבה לדלג עליהן - הן קלות/בינוניות, ולא צריכה להיות בעיה לפתור אותן בקלות יחסית. על שתי השאלות אחרונות במקטע הייתי ממליץ לדלג כמעט תמיד, אפילו בלי לקרוא אותן. הן בדרך כלל חופרות, ועדיף לחזור אליהן בסוף.

שאלות הבנת פסקה -
בערך חצי מהשאלות מסוג זה הן שאלות שדרך הפתרון שלהן זהה לפתרון שאלות ניסוח מחדש באנגלית (דרך אגב, היו אפילו שאלות ניסוח מחדש באנגלית שהמרכז פשוט תרגם לעברית ושם בשאלות אלה). אם תעבדו בשיטה של פסילת תשובות של ניסוח מחדש (בעיקר על פי מידע נוסף), תראו שמאוד קל לפסול תשובות בשאלות האלה והן הופכות להרבה יותר קלות ממה שהיה נדמה.


הבנת הנקרא -
יש 4 שיטות עיקריות:
1. קריאת הקטע ואז מענה על השאלות
2. קריאת שאלה-קטע
3. קריאת כל השאלות, קריאת כל הקטע, ותוך כדי כשמגיעים לתשובה שזוכרים - לענות עליה.
4. קריאת פסקה ראשונה, שורה ראשונה מכל פסקה, ואז להמשיך עם שיטה 2 - שאלה-קטע

איך יודעים איזו שיטה מתאימה לי?
כל אחד צריך לבחור את מה שמתאים לו, אבל לא לפי תחושה אלא לפי בדיקה מדוקדקת של ממוצעי זמנים. תעשו 10 פרקים בכל אחת מהשיטות כדי שהממוצע יהיה תקף (שלא תיפלו במקרה על שני קטעים קלים בשיטה אחת ושניים קשים בשיטה אחרת וזה ישבש את הניסוי. אפשר לכתוב על זה שאלת מחזק-מחליש...).

כמו שכתבתי, אצלי הממוצע הוא כזה - 3:10 בשיטה 2, 3:40 בשיטה 1 ו-3:50 בשיטה 3. אצל רובכם זה צריך להיות בין 4:00 ל-6:00 דקות. זה לא אומר שכולכם יכולים להספיק ב-4:00, אבל גם לא שלכולכם זה צריך לקחת 6:00, חלקכם יכולים הרבה יותר מהר. אין שום סיבה שזה ייקח יותר זמן. בחלק הזה אין לי כמעט יתרון יחסי עליכם כמו שיש לי למשל בחלק הכמותי, שאני מכיר בעל פה את כל סוגי השאלות ויודע מהשורה הראשונה מיד מה לעשות. כאן זה פשוט לקרוא קטע ולענות על השאלות, ואם אני עושה את זה ב-3-4 דקות אז גם אתם יכולים, וגם אם אתם צריכים קצת יותר זמן אז קחו 4-6 דקות, אבל לא צריך יותר מזה. כל מה שצריך זה בעיקר בטחון עצמי.

דרך אגב, דווקא בגלל שהזמנים אצלי קצרים וההבדל לא גדול, אני פותר בשיטה 1 כי אמנם זה חצי דקה יותר, אבל אין לי בעיה של זמן וזה מאפשר לי להיות בטוח יותר בכל שאלה (על רוב השאלות אני עונה בפחות מ-10 שניות כי אני לא צריך לחזור לטקסט, ואם יש שאלה או שתיים שצריך - אז חוזרים לקרוא, אז מה?).

שיטה 1 -
זמן קריאת הקטע משתנה בהתאם לאורך ולנושא. אצלי הממוצע הוא 3:10, ואין שום סיבה שהממוצע אצל כל אחד שיודע לקרוא שהממוצע יהיה רחוק מזה. לא צריך לקרוא שוב ושוב פסקאות שלא הבנתם, כי ממילא אתם עוד תחזרו לזה כשתגיעו לשאלות, ויכול להיות שמה שאתם מבזבזים עליו זמן קריאה בכלל לא יופיע בשאלות.
לאחר שקראים את הקטע, הביטחון במענה על השאלות הוא הרבה יותר גדול, ואפשר לענות על רובן בדרך כלל בלי לחזור לקטע. לפעמים יש שאלות של "המילה 'הם' בשורה 23..." אז אין ברירה, או שאלות שלא זוכרים מספיק כי זה מורכב, ואז חוזרים לשורה הרלוונטית בקטע. זה עדיין נכנס בממוצע הזמנים הכללי שבדקתם.
ממוצע הזמן שלי לשאלה בשיטה הזו הוא 15 שניות, כאשר יש שאלות של 5-10 שניות כשאני לא צריך לחזור לקטע.

שיטה 2 -
היתרון בשיטה זו היא פחות העניין שלא צריך לקרוא קטעים לא רלוונטיים, כי בפועל אתם קוראים כמעט את כל הטקסט כדי לענות על השאלות, אלא העובדה שללא צריך לקרוא אותם פעמיים, כמו במקרה של שיטה 1 בשאלות בהן יש צורך לחזור לטקסט (וא יוצא שקוראים חלקים ממנו פעמיים).
לחלק זה מהיר יותר ולחלק פחות, בגלל זה מאוד חשוב לעשות ממוצעי זמנים ולבדוק מה מתאים לכם.

שיטה 3 -
היא הכי גוזלת זמן אבל הכי "בטוחה", ונועדה בעיקר למי שיש לו זיכרון טוב ומסוגל להתמודד עם הרבה פרטים (לזכור את השאלות תוך כדי קריאת הטקסט.

שיטה 4 -
כמו שיטה 2, רק נותנת מושג כללי על מה הקטע לפני שמתחילים לפתור. לי באופן אישי היא מיותרת כי אני מקבל מושג על הקטע תוך כדי השאלות, והמידע המוקדם מקריאת פסקה ראשונה ושורה ראשונה בכל פסקה לא עוזר.
זה יכול לעזור אם תהיה שאלה כללית בשיטה 2 שלא יודעים לענות עליה, אבל זה קורה לעיתים נדירות, וגם אז - פשוט אפשר להשלים ולקרוא את מה שחסר לכם.


בשורה התחתונה - הכי חשוב זה לעשות ממוצעי זמנים ולמצוא את השיטה שנוחה לכם.



נקודה ***ממש חשובה*** - מתי בודקים תשובות?
ההמלצה הזו רלוונטית לכל הפרק המילולי, לא רק לקטע קריאה.
אם אתם מגיעים לתשובה שאתם בטוחים שהיא נכונה, אין שום סיבה לבדוק את שאר התשובות, זה סתם גוזל זמן. החריג היחיד זה כאשר שאר התשובות הן מילה אחת או שתיים, ואז זה לא גוזל יותר מכמה שניות (וזה נכון לכל השאלות בבחינה - המקום היחיד בו בודקי את שאר התשובות גם אם לא בטוחים שצודקים זה באנלוגיות)

מתי כן בודקים את שאר התשובות?
כאשר אתם חושבים שהתשובה נכונה, אבל אתם בספק, אפילו אם הוא קל. עדיף להמשיך ולפסול את התשובות האחרות.
בכל מצב אחר בו אתם בטוחים - סמנו ורוצו הלאה - בצורה הזו אתם יכולים במצטבר לחסוך ***כמה דקות*** במהלך הפרק, וזה ה-מ-ו-ן זמן, וזמן יקר.


וכרגיל, ההנחיה הכי חשובה לכל בדיקות הזמנים -
לצורך הבדיקות האלה לעשות ***רק*** מבחנים של המרכז הארצי ולא של אף מכון אחר, גם לא שלנו.
אפשר לעשות סימולציות של מכונים בשביל תרגול, אבל ההמלצה שלי היא ***לא בזמנים*** כי הן בנויות לא מספיק טוב, והסקת מסקנות מניהול הזמן בסימולציות כאלה יכולה להיות הרת אסון - אתם תלמדו לנהל את הזמן שלכם בצורה לא נכונה שתפגע בכם במבחן.

אני לא אחפור על זה כאן, אולי בהזדמנות בפוסט אחר, אבל לצערי חומר הלימוד של רוב המכונים פשוט לא מדויק ולא תואם את הבחינה בהרבה מישורים - רמת שאלות, סוגי שאלות, שיטות לא רלוונטיות, סדר קושי לא נכון וכו'. על קצה המזלג, הסיבה היא שמי שכתב אותו זה מדריכים-סטודנטים שמלמדים פסיכומטרי במשרה חלקית שנה-שנתיים-שלוש, אינם מקצועיים מספיק ולא מכירים את המבחן לעומק. הנטייה של רובם היא לאתגר ולכתוב שאלות קשות מידי, גם כי להם זה נראה קל וגם כדי "להוכיח" לתלמידים החזקים שהם לא יכולים לפתור בלי להשתמש בשיטות של המכון. זה מוביל לכך שבחומר יש המון שאלות קשות מידי שאין ולא היו אף פעם במבחן, ואז הם גם ממציאים להן שיטות, שכאמור לא רלוונטית כי אין שאלות כאלה בכלל...

אז כל עוד עושים את זה בתרגול בספר זה חצי נסלח, אבל בסימולציות זה ממש יכול לפגוע בניהול הזמן שלכם וכפועל יוצא בציון שלכם.



זהו בינתיים,

בהצלחה!

אלעד



-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!



תגובות:
פורסם על-ידי: פסיכימקורי
תאריך פירסום: 21/אוגוסט/2015 ב- 20:13
ווואו, ממש אדיר!
לגבי הבדיקה בכל שיטה: האם זה יהיה פזיז מדי לעשות זאת שבוע וקצת לפני הבחינה ואולי לשנות את שיטת העבודה אם אני אראה שהשיטה בה אני עובד עכשיו לא טובה(שיטה 2)?
ולגבי באילו טקסטים להשתמש, אין שום בעיה לעשות שימוש בטקסטים מהאוגדן, או שהיו אי אלו שינויים מאז?


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 21/אוגוסט/2015 ב- 20:22
זה לא פזיז בכלל, זה הכל מסתכם באיפה אתה פותר יותר מהר (וכמובן נכון).
אין בעיה - הטקסטים של האוגדן מצוינים.

-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!


פורסם על-ידי: פסיכימקורי
תאריך פירסום: 22/אוגוסט/2015 ב- 02:30
ד"א, אם מישהו חושש שייגמרו לו הסימולציות(בין אם מהמתכונת הישנה או החדשה-שזה המון בחינות), אז יש 7 בחינות משולבות מהן ניתן לקחת 14 טקסטים בעברית(יש 8 מבחנים משולבים מהמתכונת הישנה,אבל יולי 2009 משולב זהה ליולי 2009 שבעברית).

**עריכה: הסתכלתי על כמה טקסטים מהמבחנים שציינתי ויש בהם 5 שאלות, ולא 6 כמו בחלק גדול מהמבחנים היום, אז שימו לב שהזמן צריך להיות בהתאם(כדקה פחות~~)

למרות שאלו מבחנים משולבים, הם מעולים לתרגול,והטקסטים שלהם הם בדיוק באותה הרמה(אני לא מטעה אלעד, נכון?)


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 22/אוגוסט/2015 ב- 03:40
לא, המבחנים המשולבים מצוינים לתרגול בדיוק כמו מבחנים רגילים.


-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!


פורסם על-ידי: sagi_go
תאריך פירסום: 23/אוגוסט/2015 ב- 00:08
אלעד תודה רבה על ההשקעה! אין כמוך! נעשה את הבדיקות ונראה אם ישנן תוצאות...


פורסם על-ידי: טליהטליה
תאריך פירסום: 24/נובמבר/2015 ב- 16:05
נכון שהסימולציות החדשות שהוצאתם יחסית אמינות?
כי אני רואה שאמרת שאתה לא ממליץ להסיק מהן מסקנות..
[אין לי מקום אחר להסיק ממנו מסקנות.. :) ]


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 25/נובמבר/2015 ב- 00:12
הן טובות יותר באופן יחסי מסימולציות של מכונים אחרים אך עדיין עומד בהמלצתי - קבלת אומדן ציון רק ממבחנים אמיתיים.


-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!


פורסם על-ידי: Zohar712
תאריך פירסום: 02/מרס/2016 ב- 19:43
מה לגבי זמנים בשאלות השלמת משפטים? 


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 02/מרס/2016 ב- 23:08
הן בתוך שאלות הבנה והסקה.
הזמן הוא בערך דקה לשאלה.

-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!


פורסם על-ידי: dorbitton32
תאריך פירסום: 31/יולי/2016 ב- 10:48
השאלות שגוזלות לי כי הרבה זמן אלו שאלוץ השלמת משפטים, יש איזה טכניקה יעילה להן?את האנלוגיות אני עושה ב2וחצי דק בערך ואז כשהשעון מראה14:00 אני עובר לקטע, ובדרך כלל נשארת לי שאלה אחת או שתיים של בעיות שאני לא מספיק לגעת בהן בכלל. יש לך עצה שתעזור לי בנוגע לזה?


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 31/יולי/2016 ב- 12:25
בהשלמת משפטים תעשה תקציר במילים שלך.
תעשה חיפוש בפורום על המילה 'תקציר' תראה כמה הודעות בנושא.



-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!


פורסם על-ידי: גל4499
תאריך פירסום: 31/יולי/2016 ב- 13:34
הי, ההמלצה לדלג ישר על 2 השאלות האחרונות בהבנה והסקה עדיין כדאית? הן באמת חופרות!!!


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 31/יולי/2016 ב- 19:07
זה משתנה כמובן אצל כל אחד אסל אם יש בעיה של זמן אז כן.



-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!



הדפס דף | סגור חלון