הדפס דף | סגור חלון

המדריך המלא לנבחן מפע"ם

הדפס טופס: פסיכו - פסיכומטרי חינם!
קטגוריה: Psycho - עוזרים לך לעבור את המבחן
שם טופס: פסיכומטרי - שאלות כלליות
תאור הפורום: אתם שואלים והמדריכים של פסיכו עונים
כתובת: http://psycho.co.il/forum/forum_posts.asp?TID=4845
תאריך הדפסה: 19/מרס/2024 ב- 10:47


נושא: המדריך המלא לנבחן מפע"ם
פורסם על-ידי: assafy
נושא: המדריך המלא לנבחן מפע"ם
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:46
הבטחתי וכעת אני מקיים. באיחור של שבוע, אבל מוטב מאוחר מלעולם לא Smile


שלום לכולם

החלטתי לכתוב את המאמר הזה על מנת לשפוך אור על הסוגיה שנקראת "בחינת מפע"ם".
שמתי לב שאין כמעט מידע על הבחינה הזו, ובזמנו, כשלמדתי לבחינה בעצמי, רב היה הנסתר על הגלוי.
כעת, אני כותב את המאמר הזו כדי לתת כאן הסבר מלא ומקיף על מפע"ם, בתקווה שזה יעזור לחבר'ה אחרים בעתיד.

מאמר זה מתחלק למספר חלקים, על מנת להקל על איתור המידע שכל אחד מחפש.
לפני שאתם שואלים אותי שאלות, קראו בהרחבה את כל המאמר, כי ייתכן מאוד שהתשובות לשאלותיכם מופיעות במדריך שכתבתי.
מבנה המאמר מורכב בסגנון של "שאלות נפוצות", על מנת שיהיה כמה שיותר מסודר, ועל מנת להקל עליכם הקוראים למצוא תשובה לכל שאלותיכם במהירות ובקלות המירבית

בתקווה שזה יעזור לכל מי שצריך,
אסף




תגובות:
פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:47
מה זה מפע"ם? הבדלים, והדרך לקבל אישור לבחינה‬

אז קודם, מה זה מפע"ם?
מפע"ם זה ראשי תיבות של "מבחן פסיכומטרי על מחשב". זה אומר ש...המבחן פסיכומטרי שעושים הוא על מחשב. (מחשב נייד ליתר דיוק Tongue )

איך מקבלים אישור למפע"ם וכמה אנשים זכאים לו?
ובכן, נתחיל בכך שמעט פחות מ-2 אחוזים בלבד מאוכלוסיית נבחני הפסיכומטרי כל שנה מקבלים אישור לגשת למפע"ם.
ישנם מספר דרכים לקבל אישור למפע"ם:

1. בעיה רפואית פיזיות-לדוגמא בעיות נוירולוגיות, והגבלות פיזיות שונות

2. הפרעות קשב וריכוז, לרבות דיסלקציה.
חשוב לציין שגם אם אתם "עונים" על אחד מ-2 התנאים האלו, אינכם בהכרח תקבלו אישור להיבחן במפע"ם

האם ישנן הקלות נוספות עבור מי שנבחן במפע"ם?
התשובה היא כן, אם כי לא כולם זכאים לכך. 2 הקלות נוספות אשר חלק מנבחני מפע"ם זכאים להם, זאת ע"פ החלטות של המרכז הארצי, הן:

1. אישור להשתמש במחשבון הכולל 4 פעולות חשבון (חיבור, חיסור, כפל וחילוק), שורש, ואחוז. חשוב לציין שאע"פ שאמורים לספק לכם מחשבון, אל תסמכו על כך. הביאו מחשבון מהבית

2. הקראה בפרק האנגלית, הקלה אשר מזכה את הזכאים לכך גם בהארכת זמן נוספת בפרק האנגלית

במה שונה מפע"ם ממבחן "דף ועפרון"?
ובכן, ישנם מספר הבדלים, הנה העיקריים שבהם:

1. במפע"ם לא מופיעות שאלות רבות בבת אחת, אלא כל פעם מוצגת שאלה אחת. הזמן לשאלות הוא ארוך יותר ממבחן "רגיל" (פירוט על זמנים בהמשך המדריך)

2. במפע"ם ישנם 3 פרקים בלבד, אחד בכל נושא-מילולי, כמותי ואנגלית. הפרקים מופיעים תמיד לפי הסדר הזה

3. במפע"ם ניתן לצאת להפסקה בין פרק לפרק, ובין כל מקבץ חדש שמוצג לכם (למשל לפני מקבץ פטל תוכלו לקחת הפסקה). אין הגבלת זמן על משך ההפסקות, אך רצוי לא לקחת הפסקה ארוכה מדי. אתם לא רוצים להיבחן במשך מספר רב של שעות, המבחן ממילא ארוך מספיק. עם זאת-אין הגבלה רשמית על מספר השעות שניתן להיבחן בו, וכפי שהמשגיח אמר לי-"אני מקבל לפי שעה, זה לא משנה לי ממש" Wink

4. מיותר לציין שעל המחשב עצמו אי אפשר לסרטט, ולכן מקבלים דפי טיוטא בגודל A3. הדפים הינם חלקים לגמרי, ועל כל דף מופיע דף הנוסחאות אשר קיים בחלק הכמותי, בדומה לדף הנוסחאות המצורף למבחן "רגיל".

5. במפע"ם מותר קלמר מלא-עטים, עפרונות, מחקים, מרקרים, סרגל וכדומה.

6. כל פעם שתבקשו דף חדש, המשגיחים ייתנו לכם דפים חדשים. כמובן שאין הגבלה על מספר הדפים שתוכלו לקבל במבחן, אך יהיה מותר לכם להשתמש רק בדף אחד כל פעם

אם אני חושב שאני זכאי להיבחן במפע"ם, מה עליי לעשות?
נתחיל בעובדה שבחינת מפע"ם אינה הקלה שמבקשים, אלא הקלה שמקבלים. אמנם אתם אלו שמבקשים הקלה, אבל אינכם יכולים לבקש ספציפית להיבחן במפע"ם. אלו שיקולים של המרכז הארצי, והוא הגוף שמחליט האם אתם זכאים להיבחן בתנאים מותאמים, ואם כן אז לאילו הקלות אתם זכאים.
על מנת להתחיל בפרוצדורה של בקשה להיבחן בתנאים מותאמים, יש ללחוץ על הקישור שצירפתי בסוף הפסקה הנוכחית, לבחור את הסיבה שבגינה אתם מאמינים שאתם זכאים להקלות, להדפיס ולמלא את הטפסים הרלוונטיים, ובסיומן לשלוח את הטפסים האלו למרכז הארצי.
חשוב מאוד! יש לשלוח את הטפסים לכל המאוחר בגמר מועד סיום ההרשמה הרגילה. באם תשלחו את הטפסים בתאריך מאוחר יותר, לא תהיו זכאים להיבחן בתנאים מותאמים במועד הקרוב

להלן הקישור:
http://www.nite.org.il/scripts/txt.asp?pc=348658531&selFol=857009667&flag=1 - http://www.nite.org.il/scripts/txt.asp?pc=348658531&selFol=857009667&flag=1


פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:49
שאלות טכניות לגבי מפע"ם‬

האם יש מפע"ם בכל מועד?

התשובה היא לא. ישנם 3 מועדים בלבד בשנה-אפריל, יולי ודצמבר, מה שאומר שתוכלו להיבחן לכל היותר ב-2 מועדים בלבד בשנה (הרי אי אפשר להיבחן באפריל ואז ביולי, מפני שלא ניתן לגשת ל-2 מועדים ברציפות)
האם מי שזכאי למפע"ם זכאי אוטומטית למבחן מפע"ם נוסף?
כן ולא. לא-כי המרכז הארצי דורש כל פעם אישור מחדש שאתם זכאים למפע"ם. כן-כי סביר להניח שמי שקיבל אישור למפע"ם יקבל אישור נוסף אם רק ירצה

האם מוסדות הלימוד האקדמאיים מתייחסים לציונים של נבחני מפע"ם באופן שונה מציונם של נבחני "דף ועפרון"?

חד משמעית לא!
בתחילת המבחן ישנה הצהרה של המרכז הארצי אשר מבהירה באופן שלא משתמע לשני פנים שאין התייחסות שונה למי שנבחן בתנאים מותאמים, לרבות מפע"ם. יחכו לציון שלכם, גם אם הוא יגיע מאוחר יותר (על כך אפרט בהמשך), ואף מכללה או אוניברסיטה לא ידחו אתכם רק כי נבחנתם בתנאים מותאמים (ואין סיבה שהמרכז הארצי ישקר בנושא הזה)


מתי המבחן?
רשמית, המרכז הארצי רשאי להזמין נבחני מפע"ם לבחינה באותו יום של שאר הנבחנים, כמה שבועות לפני, או כמה שבועות אחרי. בפועל-מה שקורה הוא שבד"כ נבחני מפע"ם מוזמנים לבחינה החל ממעט יותר משבוע אחרי שאר הנבחנים, ועד חודש לאחר מועד הבחינה הרגילה (אני אישית נבחנתי 3 וחצי שבועות לאחר מועד הבחינה ה"רגילה"). בנוסף, ישנם מספר תאריכים של בחינת מפע"ם בכל מועד, בהתאם להחלטת המרכז הארצי (למשל, אדם שאני מכיר אישית נבחן פחות משבועיים לאחר מועד הבחינה ה"רגילה")

מתי מקבלים את הציון?
באינטרנט-בד"כ כשבועיים  עד חודש לאחר אלו שנבחנו בבחינה "רגילה". בדואר-כחודש לאחר שנבחנתם

איך משוקלל הציון?
כמו מבחן "דף ועפרון". כמובן שבו במקום המחשב יודע את הציון שלכם, הרי הבדיקה היא ממוחשבת ונעשית מיד (מיותר לציין שלא תקבלו את הציון שלכם באותו רגע). ע"פ ההצהרה של המרכז הארצי, אשר כתובה בתחילת המבחן שתעשו, הציון שלכם משוקלל עם ציונם של שאר הנבחנים. איך בדיוק? זה כבר מידע חסוי שהמרכז הארצי שומר לעצמו



פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:49
מפע"ם-יתרונות מול חסרונות‬

קיבלתם אישור להיבחן במפע"ם, שמעתם שיהיו לכם זמנים ארוכים, והדבר הראשון שקופץ לכם לראש הוא "זהו, ה-700 פלוס בידיי!". האומנם?

ראשית, הרשו לי לאכזב אתכם. נכון, יש אנשים שנבחנו במפע"ם וקיבלו ציונים שהם באזור ה-700 ואף יותר, אבל אני מכיר אישית כמה אנשים שלא הצליחו לעבור את ה-600, ואפילו מישהי שקיבלה פחות מהציון הממוצע (הממוצע הארצי הוא בערך 550).
בנוסף, אני מכיר אישית מספר אנשים שנבחנו בתנאים רגילים ועשו את הסימולציה של מפע"ם (שעליה אדבר בהמשך) שמספק המרכז הארצי, והם קיבלו ציון מאוד דומה לציון שלהם בסימולציות, ולפעמים אפילו פחות. בטח לא עשרות נקודות מעל הציון שהם קיבלו.

אז מהם היתרונות והחסרונות של מפע"ם? אתחיל דווקא בחסרונות, כדי להשאיר אתכם עם טעם טוב בפה

חסרונות:

1.החסרון מספר אחד-רמת השאלות במבחן קשה יותר ממבחן "רגיל". מי שצריך תוצאה גבוהה מאוד, ימצא את עצמו מתמודד עם שאלות ברמה מאוד גבוהה (על מבנה הבחינה ארחיב בסעיף אחר). אם למשל במבחן רגיל השאלות הראשונות בכל מקבץ קלות ואז נהיות קשות בהדרגה, במפע"ם ייתכן מאוד ותקבלו פרק שלם של שאלות קשות מאוד, ולא תיתקלו כלל בשאלות שתפתרו בקלי קלות (שוב-אפרט על כך בהרחבה בהמשך)

2. עניתם על שאלה? אי אפשר להתחרט ולחזור לאותה שאלה

3. בניגוד למבחן רגיל, שם קובעים את הציון הסופי לפי מספר השאלות שבהן צדקתם, במפע"ם מורידים נקודות גם על טעויות. דבר זה מקשה מאוד על הנבחן לקבל ציון גבוה

4. עבודה מול מחשב עלולה להיות מעצבנת, אבל זה דווקא חסרון שניתן להתגבר עליו, ועל כך אדבר בהמשך

ובכל זאת, יש במבחן הזה גם יתרונות, כפי שהבטחתי

1. היתרון החשוב מכולם-זמנים ארוכים יותר באופן משמעותי. האויב מספר אחד של כל נבחן פסיכו, שנקרא " 25 דקות לפרק", לא קיים במפע"ם. נכון שקיימים אויבים אחרים, אבל אתכם החיה הזו לא תטריד

2. למי שנבחן במפע"ם יש "פטור" מאסטרטגיה. אפשר להתרכז בשאלה אחת כל פעם בלי לחשוב לעצמינו "האם אני מדלג או לא", "אולי את השאלה הזו אשאיר לסוף", " 20 שניות ולא הצלחתי לפתור את התרגיל, אני אנחש ואעבור הלאה", ועוד שלל מחשבות מלחיצות.

3. הסטה בתשובות, סימון לא מספיק טוב בדף התשובות...אין במפע"ם בעיות כאלו

4. תנאי הבחינה מאוד נוחים-כיסא ושלוחן גדולים ונוחים, מעט תלמידים בכתה, אפשר לצאת להפסקות בלי הגבלה, מה שנותן לנו אפשרות לאכול, לצאת לשירותים, או סתם לקום ולהתמתח בלי הדאגה שצריך לחזור מהר כי הזמן תיכף נגמר

5. עוד יתרון קטנטן-מכיוון שמפע"ם מיועד בין היתר לדיסלקטים, בשאלות פטל אין מסיח של סיכול אותיות (למשל 3 תשובות שמתאימות לשלשה "חשב" ואחת שמתאימה לשלשה "חבש" ).
חשוב לציין שלהוציא את ההקלה הזו, אין שום הקלה בכל מה שקשור לרמת הקושי של הבחינה
כל הנ"ל מפחיתים מאוד מהלחץ ומההתרגשות וגם אפשר ככה להיות מרוכזים יותר, וזה בהחלט עשוי להעניק לנו כמה נקודות


פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:50
זמנים במפע"ם

אז כמה זמן יש לנו בדיוק לכל שאלה?

שאלה מצוינת, ויש תשובה. הפרקים והמקבצים שאני מציין עכשיו הם לפי הסדר שהם מופיעים בבחינה

מילולי:
אנלוגיות-1:30 דקות

השלמת משפטים- 2 או 3 דקות (אסביר על כך בהמשך)

הגיון-3 או 4 דקות (גם על כך אסביר בהמשך)

הבנת הנקרא-7 דקות לקריאת הקטע בנפרד, 4 דקות לכל שאלה. חשוב לציין שעדיין ניתן לקרוא את הקטע לאחר ש-7 הדקות הראשונות חלפו

פטל-3 דקות לשאלה

מילים וביטויים-1:00 דקות לשאלה

כמותי:
בפרק הכמותי יש 4 דקות לכל שאלה בכל המקבצים, המופיעים לפי הסדר הבא-בעיות ושאלות, הסקה מתרשים, והשוואה כמותית. בהסקה מתרשים, יש 4 דקות לקריאת הגרף בנפרד, וכמובן שלאחר הזמן הזה ניתן לראות את הגרף

אנגלית:
השלמת משפטים-2 דקות לשאלה. למי שיש הקראה-4 דקות לשאלה

הבנת הנקרא-7 דקות לקריאת הקטע בנפרד, 4 דקות לכל שאלה. חשוב לציין שעדיין ניתן לקרוא את הקטע לאחר ש-7 הדקות הראשונות חלפו. למי שיש הקראה-10 דקות לשמיעת ולקריאת הקטע, 6 דקות לכל שאלה
חשוב לציין שבפרק האנגלית יש קטע קריאה אחד בלבד.

ניסוח מחדש-4 דקות לשאלה. למי שיש הקראה-6 דקות לשאלה

ומהו הזמן הכולל של הבח
ינה?
הכל תלוי בקצב שלכם. ראשית-כל אחד נכנס בתורו לכתה (לפי קריאת המשגיחים בסדר אקראי) בהפרשים של כדקה (כנראה משום שהשאלה הראשונה אצל כל אחד זהה, אבל לא בדקתי את זה). אני נכנסתי שלישי, והיו אנשים שנכנסו אחריי ויצאו לפניי, ואחד הנבחנים שנכנס לפניי יצא אחריי.
המבחן שלי ארך 4 וחצי שעות, וההפסקות שלקחתי הן כ-10 דקות בין הפרק המילולי לכמותי, ובין הפרק הכמותי לפרק האנגלית לקחתי הפסקה של בערך 2 דקות כדי להתמתח קצת.
המבחן של כל אחד שונה, ומספר השאלות שתישאלו שונה ממספר השאלות שנבחנים אחרים יישאלו, ועל כך אפרט בהמשך


פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:56
מבנה הבחינה


איך נראה מפע"ם? מהו מבנה הבחינה?

מפע"ם הינו מבחן אדפטיבי. למה הכוונה?
מבחן אדפטיבי הינו מבחן אשר משתנה בין נבחן לנבחן, בהתאם לרמתו. איך זה מתבצע?
השאלה הראשונה שתוצג לכם היא שאלה ברמה בינונית, לפעמים אפילו בינונית פלוס. צדקתם? תקבלו שאלה קשה יותר. טעיתם? תקבלו שאלה קלה יותר
המבחן למעשה מסתיים כאשר המחשב "קולט" את הרמה שלכם בכל פרק.
בכל מה שקשור לדרך המדויקת של חישוב הציון אין מידע מהימן. אלגוריתם חישוב הציון הינו חסוי, ורק המרכז הארצי יודע איך נעשה החישוב המדויק (ועל כך אפרט בהמשך)

האם יש שאלות פיילוט?
אין לי תשובה מדויקת על כך. מצד אחד, המדריכה שלי בקורס אמרה לי בזמנו שיש. מצד שני, לא ראיתי הצהרה של המרכז הארצי שאכן יש שאלות כאלו, אף על פי שאני מאמין שפה ושם הם מכניסים שאלות פיילוט.  בכל מקרה, גם אם יש-אפשר לספור אותן על לכל היותר 2 כפות ידיים, בטח לא 2 פרקים שלמים כמו במבחן "רגיל".

האם מופיעים כל הנושאים, והאם בכל נושא יש את אותו מספר שאלות כמו בבחינה "רגילה"?
ראשית, מבחינת סוגי השאלות, ישנו הבדל קטן בין מבחן "רגיל" למפע"ם:

מילולי-במילולי כל סוגי השאלות מופיעים, בדיוק כמו מבחן "רגיל"

כמותי-כאן ייתכן מאוד ולא תראו את כל הנושאים. נושאים קטנים כמו ממוצע, פעולות מומצאות, הסתברות, צירופים וכולי לא בהכרח יופיעו לכם. לי אישית לא הייתה שאלה של פעולות מומצאות, וגם צירופים אני חושב שלא היו לי.

אנגלית-להוציא את העובדה שיש פרק הבנת הנקרא אחד בלבד (ולא 2 כמו במבחן "רגיל"), כל סוגי השאלות יופיעו לכם

דבר נוסף שחשוב לציין:
במפע"ם צריך קודם כל לסמן את מספר התשובה (1 עד 4), וכשבוחרים את התשובה, יש ללחוץ על ENTER על מנת לעבור לשאלה הבאה. עם זאת, חשוב מאוד לציין שאם אתם רק מסמנים את מספר התשובה אבל לא לחצתם על ENTER, לאחר שייגמר הזמן המחשב יקבל את התשובה שסימנתם. וכן-זה בדוק, זה נכון, אין לכם מה לדאוג (רק אל תשכחו לסמן תשובה כלשהי, אחרת מן הסתם המחשב יקלוט את זה כטעות)



פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:58
דרכים אפשריות לדעת את מצבך בבחינה ושיטת ניקוד‬

האם בכל זאת ניתן לדעת עד כמה הולך לנו?

שאלה מצוינת. קודם כל-חשוב מאוד לציין שכל מה שאני אומר עכשיו הוא על סמך "ניסויים" שעשיתי בבית בעזרת הסימולציית מפע"ם של המרכז הארצי, וכמובן על סמך הציון שקיבלתי בבחינה האמיתית ועל מבנה הבחינה שהייתה לי. אני די בטוח שלמה שאני כותב כאן יש אחיזה במציאות, אבל שוב-רק המרכז הארצי יודע בוודאות איך מתנהלת הבחינה בהתאם לרמתכם.

1. אתם מרגישים שקשה לכם הרבה יותר מהסימולציות שעשיתם בבית? אל תתרגשו ואל תיבהלו, זה רק אומר שהמחשב בטוח שרמתכם גבוהה. יותר שאלות קצה=המחשב "חושב" שמגיע לכם ציון גבוה

2. קיבלתם מקבץ של שאלות שנראות לכם קלות? לא להיבהל, זה לא אומר כלום על הציון. אם זה מפני שטעיתם קודם לכן-עדיין אפשר לתקן. בנוסף ייתכן שזה פשוט נראה לכם קל. במקבץ המילים והביטויים בפרק המילולי נפלתי על שאלות עם מילים ממש פשוטות, וגם בקטע הבנת הנקרא הרגשתי שהשאלות לא כאלו קשות ובסוף קיבלתי 136 במילולי, שזה שווה ערך ל-6 עד 8 טעויות בערך מתוך 60 שאלות במבחן רגיל (תלוי באומדן ציונים של אותה בחינה). לפעמים זה קל כי אתם פשוט יודעים את התשובה, לא כי הרמה של המבחן נמוכה. Smile

3. ספציפי לפרק המילולי-בהשמ"ש קיבלתם 3 דקות לשאלה ובהגיון 4 דקות (במקום 2 ו-3 בהתאמה)? טוב מאוד! סימן שבמקבץ האנלוגיות, שהוא הראשון שתיתקלו בו במבחן, הלך לכם ממש טוב! בפרק המילולי שעשיתי היו לי שאלות השמ"ש ממש קשות, ואת אחת השאלות שם אני לא מסוגל לשכוח עד עכשיו-5 חללים שבכל חלל היו 4 מילים אפשריות, על הנושא הכי הזוי שנתקלתי בו-משהו עם לחן ומילים שיחד משפיעים על הפזמון בשירים עתיקים. ההשמ"ש הכי קשה שנתקלתי בו בחיים.
גם במקבץ של שאלות הגיון נתקלתי בכמה שאלות מפחידות עם ים של נתונים. נכון שזה היה קשה, אבל זה היה קשה כי צדקתי בהרבה שאלות לפני כן, והמחשב "האמין" שהרמה שלי גבוהה (מה שגם אומר שקרוב לוודאי בהשמ"ש הלך לכם ממש טוב)

4. בסיום כל פרק, ייתכן ויופיעו לכם מקבצים נוספים של נושא שכבר היה לכם. במילולי-אנלוגיות, בכמותי-בעיות ושאלות, ובאנגלית-השמ"ש.
מה זה אומר? שהמחשב לא סגור על הרמה שלכם. מתי זה בד"כ קורה? כשאתם קרובים לאחד מציוני הקצה (קרוב ל-150 או ל-50), עם הסתייגות קלה שאפרט עליה בהמשך.
במבחן האמיתי, בכל פרקי הבחינה קיבלתי מקבץ נוסף, כי המחשב "מצא לנכון" לאפשר לי לנסות ולהגיע לציוני קצה, דבר שלא היה קורה אם הייתי ברמה בינונית, ואכן הגעתי לציונים שהם יחסית גבוהים בכל פרק (ובכל קרה גבוהים בלא מעט מהממוצע, באופן סטטיסטי כמובן, זה לא שאני משתחצן).

במפע"ם שעשיתי בבית, החלטתי לערוך כמה ניסויים, ולטעות בכוונה בחלק מהשאלות כדי לבדוק מתי אני מקבל מקבץ נוסף ומתי לא. במילולי למשל, כל פעם שלא קיבלתי מקבץ נוסף, הציון שלי היה באזור ה-110-120. כשקיבלתי מקבץ נוסף, הצלחתי להגיע ל-138 (גם הצלחתי להגיע ל-65 בערך, אחרי שעשיתי בכוונה אנטר כל המבחן). אותו דבר קרה לי בפרק הכמותי.
לעומת זאת, בפרק האנגלית, הצלחתי להגיע ל-135 (שזה אומר פטור במבחן האמיתי) בלי מקבץ נוסף של השמ"ש, אבל כשהיה לי מקבץ נוסף, הצלחתי להגיע ל-145.
עליי לציין שוב שהמסקנה שהסקתי כאן לגבי מקבצים נוספים אינה בהכרח מעידה על כך שזה נכון, ושככה באמת המרכז הארצי בנה את המבחן. נכון שלפי מלא "ניסויים" שעשיתי, אני מאמין שיש צדק מסוים בדבריי, אבל שוב-אני לא יכול להבטיח כלום.

לפי מה מקבלים ניקוד במפע"ם?
גם את מה שאני אומר עכשיו אני מבסס על סמך "ניסויים" שעשיתי לסימולציית מפע"ם בבית, וגם על סמך מה שראיתי בבחינה האמיתית. הנה כמה דברים שהסקתי:

1. השאלות הראשונות הן השאלות שהכי משפיעות על התוצאה באותו פרק. אם תטעו בשאלות הראשונות, לא רק שהמחשב ייתן לכם שאלות קלות יותר ויוריד לכם נקודות, הוא גם לא יאפשר לכם להגיע לניקוד גבוה, כי הוא למעשה הסיק שהרמה שלכם אינה גבוהה דיה על מנת להגיע לציוני קצה

2. על שאלות קלות יותר תקבלו פחות נקודות מאשר על שאלות קשות יותר

3. באותו אופן, טעות בשאלה קשה יותר היא פחות קריטית מטעות בשאלה קלה יותר. המחשב יהיה יותר "סלחני" כלפי טעויות בשאלות קצה, ויוריד לכם פחות נקודות.
בבית למשל, בפרק האנגלית טעיתי בכוונה ב-2 השאלות הראשונות, ובשאר הפרק צדקתי ברוב הגדול של השאלות (אני מאמין, כי בכל זאת האנגלית שלי היא ברמה של כמעט שפת אם, אז אני יכול לזהות פחות או יותר מתי אני טועה ומתי לא). הציון הסופי שלי היה 135.

במבחן האמיתי, בניסוח מחדש ובפרק הבנת הנקרא היו לי שאלות ממש קשות, שאני בטוח שטעיתי בכמה מהן. הציון הסופי שלי היה 143. במבחן "רגיל", זה שווה ערך לגג 4 טעויות.
בנוסף, בפרק הכמותי אני קיבלתי שאלה ראשונה יחסית קשה, שאלה בנושא ממוצעים שדי בלבלה אותי, ורק אחרי שעברתי לשאלה הבאה הבנתי שטעיתי. בשאר הפרק אני חושב שהלך לי די טוב, אבל הציון הסופי שלי היה 128. לא נמוך, אבל רחוק מלהיות ציון קצה, ואני מאמין שזה הרבה בגלל העובדה שבשאלה הראשונה טעיתי. גם הגרף שהיה לי היה מאוד קל, כך שאני מאמין שלאחר הטעות הראשונה שלי (שאולי לאחריה באו עוד טעויות, למרות שהייתי בסימולציות די חזק בכמותי), המחשב לא "איפשר" לי להגיע לציון גבוה.

בפרק ההשוואה הכמותית, הייתה לי שאלה מאוד מאוד קשה שלא ידעתי בכלל איך להתחיל לפתור אותה (שאלות חזקות ושורשים די מסובכת עם מלא משתנים Tongue ), ולאחריה קיבלתי שאלה ממש קלה-מעגל עם 2 רדיוסים בלי שום נתונים בכלל, שרק שאלו אותי מה יותר גדול-60 מעלות או הזווית בין הרדיוסים (תשובה 4, כי לא היו לי מספיק נתונים, זה היה פשוט 2 רדיוסים בלי שום דבר אחר על הסרטוט).
המסקנה שלי היא שלאחר הטעות שלי, הוא כנראה כבר לא הסכים "לסלוח" לי ולאפשר לי להגיע לציון קצה. נכון שהיה לי עוד מקבץ של שאלות ובעיות (וכאן חשוב לציין שכשעשיתי סימולציה של מפע"ם בבית, קיבלתי פעם 122 ולא היה לי מקבץ נוסף), אבל אני חושב שמעבר לאזור ה-135 הוא לא היה מאפשר לי להגיע.

אני שוב חייב לציין שכל מה שאמרתי הרגע הוא על סמך בדיקות שלי בלבד, ושאין לי דרך אמיתית לוודא במאה אחוז שכל מה שכתבתי כאן הוא אמת לאמיתה. נכון שבדקתי הרבה מצבים, ושאני יחסית בטוח במסקנות שלי, אבל עדיין-האלגוריתם המדויק של מבנה הבחינה וחישוב הציון ידוע למרכז הארצי בלבד


פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 21/יוני/2009 ב- 23:59
עצות והמלצות למידה-חלק ראשון


איך מתרגלים שאלות בבית?


כמו במבחן האמיתי-לכל שאלה יש את הזמן שלה (ע"ע נושא הזמנים שכתבתי בשרשור), כך שבכל מקבץ שאתם פותרים, אתם עונים על שאלה אחת כל פעם. בנוסף, ברגע שאתם פותרים שאלה, אתם לא חוזרים לשאלה שפתרתם.

ומה לגבי סימולציות?
את התשובה אחלק לכמה סעיפים:
1. פותרים לפי הסדר של הפרקים בבחינה האמיתית-מילולי, כמותי, ובסוף אנגלית.

2. לאחר כל מקבץ של שאלות (למשל בסוף המקבץ של מילים וביטויים), תוכלו לקחת הפסקה, בדיוק כמו במבחן האמיתי, כך שאין צורך מהר להתחיל לסדר את הדף ולהעביר עמוד, ובו בזמן להריץ את השעון. הדבר תקף גם לכל סוף פרק

3. פותרים רק פרק אחד מכל נושא

4. למרות שסדר השאלות בבחינה עצמה שונה מסדר השאלות בסימולציות של מבחן "רגיל", אין צורך להפוך את הסדר גם בסימולציות. מי שבאת רוצה לעשות זאת יכול כמובן. אני אישית העדפתי לפתור לפי הסדר הרגיל, ואני די בטוח שזה לא השפיע על הציון שלי

5. תמדדו זמן לכל שאלה, ואפסו את השעון מחדש בסיום כל שאלה. שימו לב טוב מתי נגמר הזמן (עם הזמן אתם תראו שתתרגלו כבר לדעת מתי נגמר לכם הזמן לכל שאלה, סמכו עליי).

6. הערה נקודתית לגבי זמנים בפרק המילולי בנושאים השמ"ש והגיון-כפי שציינתי בנושא הזמנים, ייתכן ויהיו לכם 3 דקות ו-4 דקות להשמ"ש ולהגיון בהתאמה, במקום 2 ו-3.
כשאתם עושים סימולציות, הקציבו לעצמכם 2 ו-3 דקות למקבצים האלו. עדיף להתכונן בתנאים קשים יותר מאשר בתנאים קלים יותר, מה גם שאף אחד לא יכול להבטיח לכם שאכן יהיו לכם 3 ו-4 דקות לשאלה במקבצים האלו

7. הערה לגבי פרק האנגלית-במבחן עצמו יש קטע הבנת הנקרא אחד בלבד באנגלית (נכון שבדיסק שהמרכז הארצי ישלח אליכם יש 2 קטעי הבנת הנקרא, אבל זה מפני שהדיסק משנת 2005).
אני ממליץ לפתור את הקטע השני, מפני שעדיף להתכונן על פרק קשה יותר מאשר להתכונן על פרק קל יותר. גם כי זה יתרגל אתכם טוב יותר, וגם מפני שרמת הקושי בבחינת מפע"ם קשה יותר מרמת הקושי של מבחן רגיל.

על מה כותבים?
שאלה נהדרת! בבחינה עצמה מקבלים דפי A3, בצירוף דף נוסחאות שמודפס על הדף. אז לא, אין צורך להשיג דפים כאלו, ואפשר להסתפק בדף נוסחאות שיהיה לידכם ובדפי A4, שכן בדפי שורות אסור להשתמש.
נכון שזה לא סביבתי ממש, אבל תוכלו לפצות על התקופה שהייתם לא נחמדים לסביבה בכך שתעסקו במחזור לאחר מכן. LOL

מיותר לציין שעל דף הבחינה עצמה בסימולציות שאתם עושים אתם לא כותבים כלום, כי מן הסתם על מחשב אי אפשר לסרטט. השיגו דף תשובות (אני יודע שיש באתר "פסיכו"), ופתרו את הסימולציות באמצעות השחרה של התשובות, בדיוק כמו במבחן האמיתי. על דרכים לסידור הדף בצורה טובה אפרט מאוחר יותר

איך מחשבים את הציון?
עוד שאלה מצוינת! כשעשיתי סימולציות של המרכז הארצי, החשבתי כל טעות שלי כמו 2 טעויות. אם למשל בפרק כמותי היו לי 4 טעויות מתוך 25 שאלות, הייתי מחשיב את זה כ-8 טעויות מתוך 50. הערכת ציון של סימולציות של מכונים שונים, ללא אומדן ציונים, אפשר לראות באתר "פסיכו", במחשבון שנמצא בדף הבית שלהם. חשוב לציין שזו הערכה בלבד, אם כי הסימולציה של פברואר 09 חזתה על הנקודה את הציון שלי, אבל קחו כל ציון שלכם בעירבון מוגבל, הרי החישוב ציון של מפע"ם שונה משל מבחן רגיל.
באשר לפרק האנגלית-מכיוון שאתם פותרים רק קטע הבנת הנקרא אחד, בקטע הזה החשבתי כל טעות שלי כ-2 טעויות (כלומר אם בפרק הבנת הנקרא מסוים הייתה לי טעות אחת, החשבתי את זה כ-2 טעויות בפרק עצמו, לפני החישוב של הציון הכללי בפרק אנגלית)

האם יש צורך לתחקר, ואיך?
כמובן שצריך לתחקר. אמנם לא צריך לתחקר אסטרטגיה, ולא צריך להתחיל לחשוב למה דילגנו על שאלה מסוימת, אבל יש דברים שאפשר לתחקר, מה גם שזה חיוני ללמידה.
מה שצריך להכניס לתחקור הוא:

1. שאלות שטעיתם בהן, בצירוף הסבר אפשרי לטעות (לא ידעתם, שכחתם להעתיק לדף נתון מסוים, לא ציירתם טוב את הטבלה של השקרנים בפרק ההגיון, וכולי...)

2. שאלות שצדקתם בהן, אבל הסתבכתם בהן הרבה, וכמובן שגם שאלות שצדקתם אבל ניחשתם נכנסות לתחקור (למשל אם בהתחלה פתרתם בהצבה והייתם צריכים לפתור אלגברית, ובגלל זה כמעט פספסתם את השאלה)

בנוסף לתחקור, מומלץ מדי פעם להסתכל על כל התחקורים שעשיתם ולראות האם יש טעות שחוזרת על עצמה. אני למשל שמתי לב בתחקורים שלי שבשאלות הגיון של שיבוץ וסידור אני נוטה לפעמים לצייר את הסיטואציה לפני שאני בכלל קורא את כל השאלה (למשל אם אמרו דני הכי גבוה, ארז לא הכי נמוך, לא הייתי קורא את כל השאלה, אלא מסרטט לפי הסדר שהנתונים מופיעים בשאלה). הטעות הזו, שהייתה חוזרת על עצמה, גרמה לי הרבה פעמים לטעות ולהתבלבל, וברגע שראיתי שבתחקורים זו טעות שחוזרת על עצמה, אמרתי לעצמי "עד כאן", ובסימולציות האחרונות שעשיתי, כמות הטעויות השטותיות ירדה לכמעט אפס.

כפי שאתם רואים, תחקור מבחן אמור לקחת לא יותר מכמה דקות, במקרה הכי "רע" 20 דקות בערך, כי אתם בסה"כ בודקים למה טעיתם, הרי על אסטרטגיה של ממש אי אפשר לעבוד במפע"ם Smile

מה עם הסימולציית מפע"ם שמהמרכז הארצי שולח (קומפיומטרי, או בכינויו-"הדיסק") ?

שאלה חשובה מאוד. קודם כל-אל תפתרו את הדיסק בהתחלה!
למרות שהדיסק ישן מעט ומכיל שאלות שחלקן לא רלוונטיות כל כך, הוא כן משמש תרגול טוב, והוא תחזית די מדויקת של הציון. אני אישית פתרתי את הדיסק שבועיים לפני המבחן שלי. למרות שהוא ישן, הוא חזה לי מאוד בקירוב את הציון-684, קצת פחות נקודות מתחת למה שקיבלתי במבחן האמיתי (גם בכל פרק קיבלתי פחות או יותר את הציון שהיה לי במבחן האמיתי).
אני לא ממליץ לפתור את הדיסק בתור סימולציה אחרונה, מפני שהיא בכל זאת לא ממש מודרנית ואקטואלית. אבל שבוע-שבועיים לפני הבחינה כדאי לפתור את הדיסק ברצינות פעם אחת, ואפשר גם לנסות עוד פעם-פעמיים, למרות שהשאלות חוזרת על עצמן. עדיין-זה תרגול נחמד, ולמעשה זה הדבר הכי קרוב למבחן האמיתי (לגבי התפריט המכוער-במבחן האמיתי זה יפה יותר, לא לדאוג Big%20smile )

האם ישנן סימולציות מפע"ם נוספות, והאם בעתיד אמורות לצאת עוד סימולציות מפע"ם?
עד 2005, אז יצא הדיסק שנשלח אליכם (שניתן להשיג גם דרך האוגדן של הבחינות בסטימצקי, למרות שאל נבחני מפע"ם זה נשלח בדואר), הייתה סימולציה אחת משנת 1992.
אין לי מושג היכן משיגים את הסימולציה הזו, אבל אני די בטוח שלא כדאי לטרוח לחפש את זה. LOL
באשר לסימולציות מפע"ם עתידיות-בסוף המבחן, כשמילאתי משוב (כן, גם את זה תצטרכו לעשות), העליתי את הנושא הזה על הכתב וציינתי שיש צורך בתרגול נוסף, מה גם שהסימולציית מפע"ם הקיימת אינה עדכנית.
עם זאת, סביר להניח שהחבר'ה מהמרכז הארצי לא שמים את הנושא הזה במעלה סדר העדיפויות שלהם, כך שכרגע לא כדאי לחשוב על זה ממש...


פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 22/יוני/2009 ב- 00:00
עצות והמלצות למידה-חלק שני


טיפים לסידור הדף:
זו סוגיה שאל לכם להקל בה ראש. אמנם במבחן עצמו זה לא קרה לי כי הייתי מתורגל, אבל בהתחלה, כשרק התחלתי לתרגל סימולציות על דף חלק במקום על מחברת הבחינה עצמה, הרבה טעויות שהיו לי נבעו מכך שפשוט לא סידרתי את הדף כמו שצריך.
בכל פרק יש סידור שונה קצת של הדף ושיטת עבודה שונה שחשוב לתרגל, כדי שבמבחן לא תפשלו רק כי כתבתם מפוזר. תחילה אתן דגשים לכל פרק בפרד, לאחר מכן אתן טיפים כלליים.

מילולי:
צירפתי לכאן הצעה לסידור דף בפרק המילולי שהכנתי, מפני שספציפית בפרק המילולי, בכל מקבץ יש צורך בסידור שונה של הדף וב"אסטרטגיית כתיבה" שונה. (יש שם גם הסבר על השוואה כמותית, אגב)

כמותי: נתחיל בכך שאתם קודם כל מעתיקים את כל הנתונים שלפניכם על הדף, ולאחר מכן אתם מוודאים טוב טוב שהעתקתם את כל הנתונים ב-מ-ל-ו-א-ם ! אתם ממש לא רוצים ליפול בשאלה רק כי שכחתם להוסיף לסרטוט שהיתר במשולש שווה ל-4, או כי התבלבלתם ורשמתם שדינה אפתה 3 עוגות במקום 13.

איך עושים את זה?
אם מדובר בסרטוט-תחילה, אתם מסרטטים את הסרטוט כמה שיותר מדויק! אם אני, עם רמת ציור של ילד בגן, הצלחתי (אחרי תרגול רב יש לציין) לסרטט גליל בצורה מובנת, כל אחד יכול (וגם אם המעגל נראה כמו אליפסה, זה לא משנה, העיקר שתבינו שמדובר במעגל ולא בצורה אחרת).
שנית-אתם מעתיקים את כל הנתונים שניתנו בשאלה-זוויות, צלעות, בצד כתבו יחסים בין צורות, וכולי.
השלב האחרון-לוודא שאכן העתקתם הכל כמו שצריך. יש לכם 4 דקות לשאלה, העוד כמה שניות ש"תבזבזו" על בדיקה נוספת של האם כתבתם הכל הם לא מה שיגרמו לכם לטעות, עליי.
כל זה, דרך אגב, תקף גם למשוואות וביטויים

אם מדובר בסיפור אלגברי-אתם מעתיקים רק את הנתונים הרלוונטיים. אם כתוב לכם "שרית אספה את שלושת ילדיה מהגן בשעה 12:00, ומכיוון שהיא רבה עם בעלה בבוקר היא נסעה במשך שעתיים במהירות של 150 קמ"ש..." אין צורך לכתוב את כל המשפט. פשוט תעתיקו את המהירות, הזמן, ואת שאר הנתונים, וגם כאן תוודאו טוב טוב שאכן העתקתם את הכל כמו שצריך.

גרף: אין צורך להעתיק את הגרף או נתונים אחרים, אבל תקפידו לא לדלג ישר לשאלות לפני שאתם מבינים את הגרף עד הסוף. יש לכם 4 דקות בשביל קריאת הגרף בלבד, נצלו את הזמן הזה.
מה שכן, אל תתביישו לגעת במסך של המחשב אם אתם צריכים לברר איפה קו מסוים עובר בדיוק.
ראיתי כמה אנשים שעובדים עם סרגל בפרק הגרף ובכלל בפרק הכמותי. אני אישית לא הרגשתי צורך לעשות כן, אבל מי שחושב שזה יעזור לו-שיילך על זה

השוואה כמותית: בקובץ שצירפתי יש הסבר על הנושא הזה

אנגלית: בפרק האנגלית עבדתי בשיטה שתיארתי במקבץ ה"מילים וביטויים" בקובץ שצירפתי, כי סה"כ אין יותר מדי מה לכתוב, בעיקר במקבץ ההשמ"ש.
לי אישית זה היה פשוט יותר ככה, כי האנגלית שלי ברמה של כמעט שפת אם.
עם זאת, אם אתם מרגישים שזה נוח לכם יותר-בקטע הבנת הנקרא עבדו לפי ההוראות שהצעתי בפרק המילולי בקטע הבנת הנקרא. לגבי הניסוח מחדש-עבדו בשיטה של פסילת התשובות, באותה הדרך שהצעתי במקבץ ה"מילים וביטויים"-רשמו את מספרי התשובות, סמנו X על כל התשובות השגויות, והקיפו את התשובה הנכונה.

וכעת, לטיפים כלליים לסידור הדף:
1. סיימתם שאלה? "מסגרו" אותה (להקיף בעיגול, לצייר מסביב ריבוע, מה שנוח לכם), כדי שתדעו שעם הנתונים האלו אתם לא מתעסקים יותר

2. פנו כמה שיותר מקום לכל שאלה

3. אל תתביישו להשתמש בכמה שיותר דפים. גם בבחינה עצמה, אתם יכולים להשתמש בכמה דפים שתרצו. כפי שאמרתי-אמנם זה לא סביבתי, אבל קחו על עצמכם פרויקט סביבתי לאחר הפסיכו Tongue (וכתבו על 2 הצדדים, כן?)

4. כפי שהדגשתי קודם-העתיקו את כל הנתונים במלואם, וודאו זאת בטרם תיגשו לפתרון התרגיל

5. ליד השאלה שאתם פותרים סמנו את מספרי התשובות- 1 עד 4. סמנו X על תשובה שפסלתם, והקיפו את התשובה הנכונה. במידה ואתם מתלבטים, סמנו V ליד מספר התשובה, כדי שתזכרו שטרם פסלתם תשובה מסוימת

טיפים ודגשים חשובים למבחן עצמו:
1. כיוון שלא ניתן לשרטט על מחשב, יש צורך להתרגל לכתיבה על דפים חלקים בלבד. בכל נושא, לא משנה איזה, קחו דף חלק ועליו בלבד תפתרו שאלות, גם במקבצים שאתם פותרים בבית

2. למרות שאני אישית לא עשיתי את זה, וגם לא הרגשתי שזה הפריע לי במבחן, אם יש לכם מעמד לספרים (כמו למשל מעמד של תווים לנגינה), אפשר לנסות להציב עליו ספרים/מבחנים ולפתור את השאלות כך. את העצה הזו קיבלתי מהמדריכה שלי בקורס בזמנו. עם זאת, כפי שציינתי, לא ניסיתי את זה, וזה לא שינה אצלי כלום

3. אל תמהרו לעבור שאלה, ועשו הכל כדי להיות בטוחים באלף אחוז שצדקתם.
פתרתם בהצבה? עכשיו פתרו אלגברית. מצאתם את המשפט הנכון בהשלמת משפטים? עכשיו תפסלו את 3 תשובות האחרות. נצלו את הזמן שעומד לרשותכם עד תומו

4. מצד שני, אם פתרתם את השאלה ווידאתם פתרון כך שאתם בטוחים לחלוטין שצדקתם, אין טעם להשתהות ולחכות דקה-שתיים סתם בלי סיבה. זה עלול לגרום לשחיקה ועייפות קלה

5. במפע"ם עוברים שאלה רק אחרי שמקישים מספר מסוים ואז ENTER. לכן, אם אתם לא יודעים את השאלה בבית (ובמבחן כמובן), פשוט תכתבו תשובה מסוימת, כדי שאם ייגמר הזמן, לפחות שתהיה תשובה (אם נגמר הזמן ולא לחצתם ENTER, המחשב ייקח את התשובה שהקלדתם, למרות שלא לחצם ENTER. כן, זה בדוק ובטוח).

כשעשיתי את הסימולציית מפע"ם פעם ראשונה, קרה לי כמה פעמים שידעתי את התשובה, סימנתי אותה על הדף, אבל שכחתי להקיש את מספר התשובה, ורק לאחר זמן מה שמתי לב שבכלל לא סימנתי תשובה. גם במבחן עצמו, כשאתם חושבים שאתם יודעים את התשובה, או שפתרתם בדרך אחת ואתם רוצים לפתור בדרך שנייה, קודם כל תקישו את מספר התשובה, כדי שלא יקרה מצב שטעיתם בשאלה רק מפני ששכחתם להקיש את מספר התשובה

6. מכיוון שלפתור מקבצים של 30 שאלות יכול לקחת די הרבה זמן בזמני מפע"ם, הנה משהו נחמד שעשיתי בבית:
התחלתי מהשאלה השנייה או השלישית במקבץ. בסוף כל שאלה,הייתי בודק בתשובות אם צדקתי. אם צדקתי-הייתי מדלג על שאלה אחת. אם טעיתי-הייתי חוזר שאלה אחורה.
זו שיטה נחמדה, כי לרוב המקבצים מסודרים בסדר קושי עולה, וכפי שציינתי-אם תעשו מקבץ של 50 שאלות בהשוואה כמותית עם זמנים של 4 דקות, זה עלול להיות די שוחק לפתור את כל ה-50.
יחד עם זאת, הייתי עובד עם השיטה הזו רק בנושאים שהרגשתי שאני שולט בהם חזק. כשתרגלתי נושא שהייתי פחות חזק בו, כמובן שעברתי שאלה-שאלה, כדי שאוכל להבין את החומר טוב יותר

7. בזמן המבחן האמיתי, תוכלו להיות רק עם דף חלק אחד כל פעם. לכן, תכננו מתי בדיוק לבקש את הדפים, ותעשו כך גם בבית. תעשו "כאילו" לוקח איזה 10-15 שניות עד שאתם מקבלים דף, ו"תבקשו" את הדף כשאתם מסיימים לפתור שאלה, כדי לא לבזבז זמן יקר (ושוב אני מדגיש-אין הגבלה על מספר הדפים שמותר להשתמש בהם בזמן מבחן, אז לא להתבייש לבקש עוד דפים! )

8. עצה נוספת שאינה קריטית בעיני-במפע"ם, על מסך המחשב מופיע טיימר, ולא סטופר. אני אישית עבדתי עם סטופר בבית, פשוט כי זה היה לי יותר נוח ולא הרגשתי צורך בטיימר. בפועל, זה אכן לא הפריע לי בזמן המבחן, אבל מי שמרגיש צורך-שישיג טיימר, ובכל מקרה-מי שיחליט לעבוד עם סטופר, אני מבטיח לו שזה לא מה שיפגע לו בציון

9. אם כבר סטופר/טיימר-שימו לב שאתם לא חורגים מהזמנים כשאתם עובדים בבית.
בהתחלה זה יהיה קצת מעצבן כל פעם לאפס את השעון, אבל מנסיון-אחרי המון המון סימולציות ומקבצים שעשיתי, פיתחתי סוג של שעון ביולוגי בזמנים האלו, וידעתי פחות או יותר כמה זמן נשאר לי. ככה זה כשעושים 70 סימולציות בערך LOL


פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 22/יוני/2009 ב- 00:01

דוגמא לסידור הדף




מילים וביטויים
1.      V
2.      X
3.      X
4.      X
V=הקפה של מספר התשובה הנכונה. X=סימון קו נטוי/איקס על מספרי התשובות הלא נכונות (ככה יש לעשות בכל השאלות בבחינה)


אנלוגיות
A|                                 |משפט מקשר|                           |B


פטל
1.      חשב V
2.      גבע
3.      גבע
4.      גבע


השמ"ש
1.                     |                       |                       |                       V
                   |                       |                       |                     .2
                    |                       |                       |                     .3
4.                     |                       |                       |                      


הגיון
כמו שמסרטטים על דף בחינה רגיל


הבנת הנקרא
לאחר קריאת כל פסקה יש לכתוב סיכום קצר של מה שקראתם. ניתן גם לכתוב מספרים של שורות שבעיניכם רלוונטיות לשאלות שתישאלו
פסקה 1:                                               
פסקה 2:                                               
פסקה 3:                                               
פסקה 4:                                               
בסוף כל שאלה בכל המקבצים בבחינה, יש להקיף על הדף את מספר התשובה הנכונה, ולוודא טוב טובה שזה אכן מה שסימנתם במחשב


השוואה כמותית:
שאלה מספר 1:
טור א'   |           טור ב'
1          <          2
2          >          1
תשובה: לא ניתן לדעת! (תשובה 4)

כשנגמר התרגיל, מסמנים קו (כפי שאני הראיתי עכשיו) כדי לדעת שאת החישוב הקודם סיימנו ולא מתעסקים איתו יותר. בנוסף, את כל החישוב עושים בצד (הסבר מדויק נמצא במדריך)
_______________
שאלה מספר 2:

3          =          3
תשובה: הטורים שווים (תשובה 3)




פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 22/יוני/2009 ב- 00:13

ה"חוויה" האישית שלי במבחן עצמו ובתקופת הלמידה‬


לאחר שיום לפני המבחן ובבוקר של המבחן עברתי ברפרוף על המילון, המבחן שלי, שהיה אמור להתחיל ב-12 בצהריים, התחיל ב-1.
לפני כן, כשרק נכנסתי לקמפוס במכללת עמק יזרעאל, היכן שנבחנתי, אני חייב להודות שהיו דפיקות לב והתרגשות. בכל זאת למדתי מעל 4 חודשים למבחן הזה, עשיתי מעל 70 סימולציות, ולמדתי מערכות של 2 מכוני פסיכומטרי (אחרי קורס יש לציין). בחודש האחרון, הפסקתי כמעט לחלוטין לתרגל מקבצים, וכל יום, כל מה שעשיתי זה סימולציה בצהריים, וסימולציה בערב.
ואם זה לא הספיק להעלאת סף הלחץ, באתי למבחן בידיעה שאני חייב להוציא ציון כמה שיותר גבוה. עקב העובדה שממוצע הבגרות שלי די נמוך, על מנת לעבור את הסכם כדי להתקבל אוטומטית למה שרציתי ולא להיות בהמתנה, הייתי חייב להוציא לפחות 684. אמנם בסימולציות קיבלתי ציונים גבוהים יותר, אבל כפי שאמרתי-אין אומדן מדויק ממש לנבחני מפע"ם, שכן שיטת חישוב הציון שונה לחלוטין מחישוב ציון של מבחן "רגיל", ולכן הייתי לחוץ מעט.

כשחיכיתי יחד עם שאר הנבחנים להיכנס למבחן, דיברתי עם החבר'ה שם, ואז הלחץ התחלף בהרגשת בטחון חזקה מאוד. לכאורה זה אמור היה להיות הפוך-הייתי בטוח שככל שמועד המבחן יתקרב, ארגיש הרבה יותר מתוח ולחוץ.
אבל קרה בדיוק ההיפך. ככל שהמבחן התקרב, פשוט אמרתי לעצמי "הוצאתי מעל 700 בכמעט כל סימולציה, בסימולציה של פברואר 09 הוצאתי 694, ממה יש לי לפחד בדיוק? ".
בשיחות שלי עם אנשים בחוץ, ראיתי שמצבי לעומת אחרים די טוב. אם עד יום הבחינה הייתי בטוח שמפע"ם זה מבחן שיחסית קל להצליח בו, הרבה אנשים שדיברתי איתם סיפרו לי שבסימולציות הם בקושי על 600, ולאחד זה היה המבחן מפע"ם השני, אחרי שבראשון הוא הוציא 590.
ואז כבר באמת התחלתי לחשוב לעצמי "אסף, המבחן הזה קטן עלייך, ואתה עומד להצליח בענק".
איך שהתיישבתי מול המחשב, קראתי את ההוראות של הבחינה, ואני מודה-היד רעדה מעט בהתחלה. ידעתי שאם אחרי 4 חודשים של למידה אוציא ציון שלא יספיק לי, אתאכזב מאוד.
ואז, איך שראיתי את המסך שאומר "כעת תתחיל הבחינה, לחץ על ENTER להמשך", פשוט אמרתי לעצמי "זהו, אני הולך לקרוע את המבחן הזה".

איך היה המבחן?
אני חייב לציין שהיה מאוד קשה. לא הייתה כמעט שאלה שאני יכול להגדיר אותה כ"שאלה מתנה".
אפילו באנגלית, שזה החלק הכי חזק אצלי (כי האנגלית שלי קרובה לרמה של שפת אם עקב העובדה שגרתי שנים רבות בחו"ל), הרגשתי שהיה לי מאוד קשה.
נכון, היו כמה שאלות שידעתי במאה אחוז שהצלחתי. אבל בניגוד לסימולציות שעשיתי, שם נתקלתי בכל מבחן בהמון שאלות כל פרק שאפשר בלי בעיה להגדיר אותן כשאלות קלות, זה לא מה שהיה במבחן.
במילולי למשל תקעו לי איזו שאלת הגיון שרק השאלה עצמה תפסה את כל המסך, והיא פשוט הייתה שאלה ממש ממש קשה. גם בכמותי פתאום תקעו לי שאלה מאוד קשה על פירמידה, שאני חייב לציין שבכל הסימולציות שעשיתי לא ראיתי שאלת פירמידה אחת.

מבחינת העקביות של הרמה, זה משהו שלא נתקלתי בו.
למעט 3 שאלות אולי, בכל הפרק הכמותי היו שאלות שהיו לי מאוד מאוד קשות. זו לא סימולציה רגילה, ששם רוב השאלות הראשונות הן שאלות מתנה.
כל שאלה שם הייתה לי מאוד קשה, והיו לא מעט שאלות שאני יכול בקלות לומר שהן ברמה של שאלות 20-25 (והיו יותר מ-5 שאלות כאלו)

גם במילולי. ההשמ"ש היה מאוד קשה. הייתה לי שאלה אחת שבכל רווח היו 4 מילים שצריך להכניס. אין לי מושג אם פתרתי את השאלה הזאת נכון, כי גם המשפט עצמו היה ממש ממש ארוך, וההבדלים היו ממש קטנים (זה היה משהו על התמזגות פזמון ולחן, משהו הזוי).
קטע הבנת הנקרא באנגלית היה לי קשה כמו פרק הבנת הנקרא בעברית. אם הייתי עושה את "שיטת האצבע", לא היה לי שום סיכוי. זה היה מאמר על תרופה נסיונית באורך 30 שורות, עם מלא מושגים רפואיים ומילים גבוהות, שהרבה מהן לא הכרתי כלל.
נכון שהיו זמנים נוחים, אבל זה התבטא בשאלות קשות מאוד.
בניגוד לסימולציות שעשיתי, שם ידעתי לפני שבדקתי את הציון באילו שאלות טעיתי וצדקתי פחות או יותר, במבחן הזה לא היה לי מושג. לא הייתה כמעט שאלה שלא ניצלתי בה את רוב הזמן שהיה לי, כי פשוט לא הייתי בטוח שזו אכן התשובה הנכונה במאה אחוז.
דבר נוסף שהפתיע אותי ולא הייתי מוכן אליו הוא העובדה שהיו המון שאלות. התחלתי את המבחן קצת אחרי 1, וסיימתי אותו רק ב-5 וחצי. בין המילולי לכמותי לקחתי הפסקה של 10 דקות בערך, בין הכמותי לאנגלית הסתפקתי בקצת מתיחות וחזרתי לעשות את הפרק.
בסימולציות שעשיתי, אורך המבחן היה מגיע למקסימום מעט פחות מ-3 שעות. הייתי בשוק כשהסתכלתי על השעון איך שיצאתי. כמעט 4 וחצי שעות נבחנתי.

לאחר 3 שבועות של המתנה מורטת עצבים, קיבלתי את הציון הסופי, שבדיעבד הספיק לי כדי להתקבל לאן שרציתי. הבטחתי בזמנו לפרט אותו במלואו, והבטחות צריך לקיים, אז...
מילולי-136
כמותי-128
אנגלית-143
סופי-694
אף על פי שאת הציון חגגתי רק לאחר שהתקבלתי באופן סופי ללימודים, אין ספק שהציון הזה שימח אותי מאוד. הציון שקיבלתי תאם פחות או יותר את 2 הסימולציות הרלוונטיות ביותר למבחן שעשיתי-סימולציית המפע"ם, שם קיבלתי 684 (עם התפלגות ציונים: מילולי-138, אנגלית-145, כמותי-122), והסימולציה של פברואר 09, שם קיבלתי בדיוק 694 (עם בערך אותה התפלגות ציונים כמו במבחן האמיתי שעשיתי). ד"א, בכל 3 פרקים בבחינה של פברואר 09 קיבלתי את אותו הציון בדיוק, עם אותה התפלגות ציונים בדיוק

באחד הפורומים שעליהם דיברתי על המבחן וכמה היה לי קשה, מישהי שאלה אותי האם אני ממליץ למי שזכאי להיבחן במפע"ם לוותר על הזכאות הזו, שכן היא נרתעה עקב העובדה שאמרתי שהיה לי קשה, למרות שבסימולציות הוצאתי ציונים מאוד גבוהים. בנוסף, היא סיפרה לי על אדם שהיא מכירה שבסימולציות הוציא מעל 700, אבל במפע"ם הוא קיבל 604.

וזו בהחלט שאלה טובה וחשובה שראוי להתייחס אליה במדריך הזה.
ובכן, התשובה שלי היא חד משמעית-אם קיבלתם זכאות להיבחן במפע"ם-אל תחששו. לכו על זה.
נכון שהמבחן היה לי קשה מאוד, הכי קשה מכל עשרות הסימולציות שפתרתי. אבל הוא היה קשה מפני שעניתי נכון על מלא שאלות. לולא היה לי קשה, הציון שלי היה בהתאם-הרבה יותר נמוך ממה שקיבלתי בפועל, כך שאם קשה לכם-טפחו לעצמכם על השכם-אתם בכיוון הנכון.

חשוב לזכור-אין מתנות חינם.
המרכז הארצי לא פראייר. הוא לא יבנה בחינה שכולם יכולים להוציא בה 700 פלוס. ולכן, למרות שהזמנים אכן נוחים יותר ממבחן "רגיל", רמת השאלות במפע"ם גבוהה הרבה יותר.
לפיכך, כדי להצליח בבחינה הזו, עליכם לשלוט בחומר על בוריו, שכן אם תטעו בהתחלה, בשאלות הקלות יחסית, אתם תקבלו ציון נמוך. לעומת זאת, אם תענו על הרבה שאלות בהתחלה, ותגיעו למצב שהשאלות קשות לכם, כל טעות תהיה פחות קריטית, שכן על טעות בשאלות קצה יופחתו לכם פחות נקודות, כפי שציינתי באחד מחלקי המדריך.

וכאן מסתיים לו המדריך המלא והמקיף לנבחן מפע"ם. תמיד עיצבן אותי שאין מידע בשום מקום על המבחן הזה ושאין לי תשובה לכל מיני שאלות על המבחן הזה.
אז החלטתי לשים קץ למצב הזה ולכתוב את כל המדריך הזה, כדי שלנבחני מפע"ם עתידיים לא תהיה החוסר וודאות הזו שלי הייתה לגבי המבחן.

כמובן שאם יש לכם שאלות נוספות באשר למפע"ם, אשמח תמיד לענות בסבלנות ובהרחבה

בהצלחה לכולם. מקווה שאהבתם, נהניתם, והחכמתם



ובהזדמנות זו אני רוצה לומר המון תודה לכל צוות האתר, ובראשם המנהלים אלעד וטל, שקורעים את עצמם יום אחרי יום כדי לעזור לאנשים פה.
הפסיכו-כיס, השעות הקטנות בהם עזרתם בכל שאלה שצצה לי, הניחומים כשהתאכזבתי והשמחה כשהצלחתי חיממו ועדיין מחממים את הלב.

אני לא סתם ממשיך לבקר כאן ולעזור לאחרים. אני עושה זאת כי אני נזכר בפעמים שאני חיפשתי עזרה, ובכל שאלה שהייתה לי פניתי לפורום הזה בלבד (ואתם מוזמנים לחפש בכל הרשת הודעות עזרה שלי, אתם לא תמצאו Tongue ). כמובן שאני גם ממשיך לעזור כי אני נהנה מזה מאוד, וכי האתר והפורום הזה נותן אווירה והרגשה משפחתית וחמה מאוד.

בהצלחה בהמשך פיתוח האתר. היו בטוחים שאם וכאשר תוציאו ספרים חדשים, אני הראשון שאמליץ לחבריי לקנות אותם Smile



פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 22/יוני/2009 ב- 02:36

וואוו אסף - איזו השקעה!!!

אני מבטיח לך שהמדריך הזה יצא מגבולות הפורום ויהפוך למשהו מובנה יותר באתר.
 


-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!


פורסם על-ידי: olive89
תאריך פירסום: 07/יולי/2009 ב- 17:20
בס"ד
 
וואוווו אסף,שכוייח!!!!!!!!!!
 
קראתי מעט (בעיקר את החלק של הציוןLOL)אבל ניכרת ההשקעה...  כל הכבוד על הכתיבה,העריכה והאכפתיות!!
שתהיה המו הצלחה לכולם..
 


פורסם על-ידי: assafy
תאריך פירסום: 07/יולי/2009 ב- 17:40
תודה רבה על ההערכה אוליב  Smile


פורסם על-ידי: TALLL
תאריך פירסום: 04/אוגוסט/2009 ב- 18:41
וואו כל הכבוד!
בהצלחה בהמשך!


פורסם על-ידי: adi123
תאריך פירסום: 29/ספטמבר/2009 ב- 14:31
אהלן אסף
קודם כל יופי של השקעה על המפעמם
עשיתי את הבחינה הזו פעמיים בעבר ולא הצלחתי להגיע לפחות ל-500
לפני שנה וחצי החלטתי לעשות בלי מפעמם והכי מצחיק שקיבלתי את אותו ציון שקיבלתי במפעמם.
היום נרשמתי לקורס פסיכומטרי,עייפתי ללמוד לבד לבחינה הזו,וגם אני חושבת לא לעשות מפעמם אלא מבחן רגיל רק בגלל כל החסרונות שאמרת,וגם אמרו לי בקורס ליקויי למידה לפסיכומטרי.

-------------
עדידי


פורסם על-ידי: אייל25
תאריך פירסום: 25/מאי/2010 ב- 01:53
שמע אחי אתה פשוט מלאך עזרתה לי מאוד
אגאב אתה בטוח שיש לך לקות למידה כי הכתבה רהוטה ומסודרת ונקייה משגיאות כתיב
אשרך


פורסם על-ידי: avni
תאריך פירסום: 22/יוני/2013 ב- 10:28
שלום לכולם,

תודה רבה על המידע המועיל.
גם כאן אצל יואל גבע יש התייחסות לזמן שמוקצה לכל שאלה בבחינה המותאמת:
http://www.geva.co.il/psychometry_hakalot_3

הבעייה היא שיש כאן עדיין שאלות כמו פט"ל שכבר לא מופיעות בבחינה...
האם מישהו יודע כמה זמן מוקצה לכל שאלה אחרי השינויים שנערכו בבחינה??

תודה רבה!!


פורסם על-ידי: ILoveIL
תאריך פירסום: 29/יוני/2013 ב- 21:55
וואי וואי אחי תודה רבה. נרשמתי במיוחד להגיד לך תודה...
רק שאלה: מאיפה הבאת את הנתון שבבחינת מפע"ם מורידים על טעויות??
בדף שקיבלתי רשום במפורש ואני מצטט: "היעדר תשובה בבחינה כמוהו כתשובה שגויה, לכן גם אם אין יודעים את התשובה הנכונה, כדאי לנחש ולסמן תשובה כלשהי".


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 30/יוני/2013 ב- 14:38
תמיד שווה לנחש אם לא יודעים.
ברור שטעות משפיעה על הציון אך היא לא מורידה יותר מאשר אם משאירים תשובה ריקה - גם היא נחשבת כטעות.



-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!


פורסם על-ידי: giladk123
תאריך פירסום: 20/יוני/2015 ב- 11:07
מישהו יודע אם משהו השתנה מהותית מאז שהבחור(התותח) הזה כתב את המאמר?


פורסם על-ידי: אלעד שווייצר (פסיכו)
תאריך פירסום: 20/יוני/2015 ב- 20:11
שום דבר לא השתנה

-------------
פסיכו - http://psycho.co.il - פסיכומטרי חינם!



הדפס דף | סגור חלון