אני אתחיל מזה שאני לא חושב שמדובר בהונאה. יש אנשים שצריכים קורס וקשה להם ללמוד לבד.
אני כן חושב שהרבה יותר מידי אנשים לומדים בקורס במקום ללמוד לבד, והעלות של הקורסים היא בערך כפולה ממה שהיא צריכה להיות.
זה נובע בעיקר מלחץ פסיכולוגי, ומשיווק הפחדה שנעשה במשך עשרים השנים האחרונות.
בפועל, המבחן הרבה יותר פשוט ממה שמציגים אותו, ואין שום בעיה ללמוד אליו לבד.
לגבי נתונים - יש סקר של המרכז הארצי שבדק קרוב ל-6,000 נבחנים - בשורה התחתונה, התוצאות היו כאלה:
לפני בחינה ראשונה - התועלת של קורס היא 5-9 נקודות.
לפני בחינה שניה, התועלת של קורס היא 7-11 נקודות.
חשוב לציין שהסקר הזה נעשה לפני כ-15 שנה, ובזמנו כמעט לא היו דרכים טובות ללמוד לבחינה לבד.
אם היו עושים סקר דומה היום, אני חושב שההבדל היה אף קטן יותר, ואני ארשה לעצמי לומר שאם נבדוק את אלה שלמדו עם הספרים שלנו, לדעתי ההבדל יהיה אפילו לטובת אלה שלמדו לבד עם הספרים שלנו לעומת אלה שלמדו בקורס.
(הסיבה שאני מבדיל את הספרים שלנו מספרים אחרים היא ההתאמה שלהם ללימוד עצמי והבדלים בהתאמה של השאלות ושיטות הפתרון למבחן, בהשוואה לספרים שקיימים כיום בקורסים השונים).
תקציר הסקר (מהאתר של מאל"ו):
השאלה העומדת במרכזו של דו"ח זה, היא מהי התועלת שניתן להפיק מקורסי הכנה לקראת מבחן הכניסה הפסיכומטרי לאוניברסיטאות (מכפ"ל), בהשוואה לתועלת שניתן להפיק מהכנה עצמית, בעזרת ספר. אוכלוסיית המחקר הם 5,725 נבחנים שנבחנו פעמיים בתקופה שבין דצמבר 1993 ואפריל 1996, והתכוננו לשתי הבחינות בעזרת קורס או ספר. הנבחנים אותרו במאגר הנתונים של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה וחולקו ל- 4 קבוצות על-פי שיטת ההכנה בה נקטו לפני כל בחינה: ספר-ספר, ספר-קורס, קורס-ספר וקורס-קורס. המשתנה התלוי במחקר הוא השיפור בציון, שחושב כהפרש בין ציוני שתי הבחינות.
השיפור הממוצע המירבי הושג בקבוצת ספר-קורס – 47 נקודות. השיפור הממוצע בקבוצת קורס-קורס היה 38 נקודות; בקבוצת ספר-ספר 33 נקודות ובקבוצת קורס-ספר – 30 נקודות. ניתוח שונות משותפת, העלה כי סוג ההכנה לקראת כל בחינה והציון הפסיכומטרי של הנבחן בבחינה הראשונה, מסבירים רק 3.5% מהשונות הכללית בשיפור בציונים. בעזרת השיפור הממוצע המתוקן עבור היכולת התחילית, ניתן היה לאמוד, על-ידי השוואות זוגיות, את תרומת הקורס כאמצעי הכנה, מעבר לתרומת ההכנה העצמית, בהנחה שהנבחנים בקבוצות ההכנה השונות, אינם נבדלים מהותית ביכולת שלהם להפיק תועלת מדרכי הכנה שונות.
התוצאות של ההשוואות הן כדלקמן: התועלת השולית שיש להתכוננות בעזרת קורס לפני בחינה ראשונה - הינה בסדר גודל שבין 5 ל- 9 נקודות, ולפני בחינה שניה – 7 עד 11 נקודות. זאת – בקרב הנבחנים החוזרים. כמו כן, ניתן אמדן לאפקט השיפור של הקורסים על הנבחנים לראשונה, בניתוח שבנספח מס' 1. מניתוח זה עולה, כי בקרב הנבחנים לראשונה, אין אפקט שולי להכנה באמצעות קורס.
נערך ע"י אלעד שווייצר (פסיכו) - 24/דצמבר/2012 ב- 02:00