פסיכומטרי

  שאלות נפוצות שאלות נפוצות  חפש בפורום   לוח שנה   רישום משתמש חדש רישום משתמש חדש  התחבר [משתמש קיים] התחבר [משתמש קיים]

הגיון צורני

 הגב למאמר הגב למאמר
מחבר
  נושא חפש נושא חפש  אפשרויות הודעה אפשרויות הודעה
tomers הצג רשימה נפתחת
חבר מסור
חבר מסור


הצטרף: 13/דצמבר/2008
כתובת: ראשון לציון
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 50
  ציטוט tomers ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה נושא: הגיון צורני
    פורסם: 28/ינואר/2010 ב- 21:30

אלעד אני צריך כמה טיפים ובכלל הסבר טוב לגבי ההגיון הצורני , קשה לי לעבוד לפי הטיפים בספר של האתר בבקשה ממך כי זה גומר אותי

לתחילת העמוד
אלעד שווייצר (פסיכו) הצג רשימה נפתחת
מנהל פסיכו
מנהל  פסיכו
צלמית
מנהל הפורום

הצטרף: 02/מאי/2006
כתובת: תל אביב
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 18183
  ציטוט אלעד שווייצר (פסיכו) ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 29/ינואר/2010 ב- 12:31
נושא לא פשוט...

הדרך שאני מאמין בה היא שילוב של היגיון עם טכניקה.

שכח מכל מה שלמדת, מכל הכללים, המשפטים, החרוזים וכו'.
אז ככה:

שאלות היגיון צורני הן שאלות העוסקות בכללים.
בכל שאלה יש כלל אחד או יותר (בדרך-כלל יותר), שניתן לשלב ביניהם באופן כלשהו, ולאחר מכן אנו נשאלים על המסקנה שנובעת משילוב הכללים (כמובן שיש שאלות שמנוסחות מעט אחרת, אבל זה הרעיון הכללי).

הכללים הם בעצם הטענות הכלליות או טענות התנאי שאתה מכיר מההסברים.

בעקרון, כלל פשוט בנוי בצורה הבאה:

אם (מתקיים תנאי)  אז (מתקיימת תוצאה)

מה שעלינו לעשות זה להכין סכמה ויזואלית של הכללים אשר מופיעים בשאלה.  לצורך כך, עלינו "להצרין" את הכללים באופן הבא:

תנאי  --->  תוצאה

לכל כלל יש כלל נוסף שנובע ממנו:    לא תוצאה  --->  לא תנאי

למשל,
כל הילדים אוהבים שוקו -

ילד  --->  שוקו                =             לא ילד  <--  לא שוקו

שים לב כי בכלל שנובע מהכלל המקורי פשוט הפכתי את החץ ושללתי את שני האגפים.  דרך זו עדיפה בעיני מאשר להשאיר את החץ באותו כיוון ולהחליף מקומות של התכונות  (  לא שוקו  --->  לא ילד)

כמובן שגם דרך זו נכונה, אך סמוך עלי שעדיף להתרגל להפוך את החץ ולא להחליף את המקומות, זה יעזור כאשר מדובר בשילוב של מספר כללים יחד.

לגבי ניסוחים שונים של כללים (טענות שמתחילות במילה "אין" או "אף" או "שום" וכו', אני מעדיף פשוט להבין אותן בהיגיון ולרשום את ההצרנה שלהם ולא לזכור כל מיני כללים וחרוזים (אין הופך לכל, צד שני לשלול וכדומה) ).

הדבר היחיד שאני מציע להצרין באופן טכני וללא מחשבה אלה כללים המכילים את המילה "רק".

כלל שמתחיל במילה "רק" עלינו להצרין הפוך (ראה הסברים באתר או בפסיכו-כיס)
כלל שהמילה "רק" מופיעה באמצע שלו עלינו להתעלם ממנה ולהצריך רגיל - מימין לשמאל.


סתירת טענות -

כדי לסתור כלל, יש צורך בדוגמה הפוכה.
כדי לסתור את הכלל "כל הטלפונים שחורים"  יש צורך להביא דוגמה הפוכה - טלפון לא שחור.


מכאן ואילך, כל מה שצריך לעשות זה לקרוא את השאלה, ליצור סכמה של הכללים, ולענות על השאלות.


לגבי שילוב של מספר כללים - פשוט צריך לצייר את זה.  למשל,

- כל הדייגים מזוקנים
- רק דייגים עשויים לעופף
- מי שצולע אינו מזוקן

נצרין את הכללים:

- כל הדייגים מזוקנים              דייג  --->  מזוקן
- רק דייגים עשויים לעופף        מעופף  --->  דייג
- מי שצולע אינו מזוקן            צולע  --->  לא מזוקן

כעת עלינו לשלב בין הכללים:

מעופף  --->  דייג  --->  מזוקן 

כדי לשלב את הכלל השלישי, עלינו להפוך אותו  -  צולע  --->  לא מזוקן    =     לא צולע  <---  מזוקן

כעת נשלב אותו עם שני הכללים האחרים:

מעופף  --->  דייג  --->  מזוקן  --->  לא צולע


והרי לפנינו סכימה של 3 הכללים משולבים יחד.
כעת עלינו לבדוק מה שואלים אותנו, ולהביט בסכימה ולראות מה נכון ומה לא.


זה על קצה המזלג.
יש עוד הרחבות לגבי כללים מורכבים יותר, למשל תנאי אחד עם שתי תוצאות, או שני תנאים כדי לקבל תוצאה וכו',
אבל נתחיל מזה.







פסיכו - פסיכומטרי חינם!
לתחילת העמוד
tomers הצג רשימה נפתחת
חבר מסור
חבר מסור


הצטרף: 13/דצמבר/2008
כתובת: ראשון לציון
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 50
  ציטוט tomers ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 29/ינואר/2010 ב- 14:40
תודה רבה אלעד אין כמוך !
לתחילת העמוד
עוגי הצג רשימה נפתחת
חבר מסור
חבר מסור
צלמית

הצטרף: 28/יולי/2011
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 40
  ציטוט עוגי ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 23/אוגוסט/2011 ב- 19:01
וואו פישטת את זה ביעילות
בפסיכו כיס אמנם קיים החומר
אך לא בצורה כמו שהסברת פה
תוכל להסביר עוד?
ממש עזר לי
תודה
לתחילת העמוד
אלעד שווייצר (פסיכו) הצג רשימה נפתחת
מנהל פסיכו
מנהל  פסיכו
צלמית
מנהל הפורום

הצטרף: 02/מאי/2006
כתובת: תל אביב
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 18183
  ציטוט אלעד שווייצר (פסיכו) ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 23/אוגוסט/2011 ב- 22:11
בשמחה, אבל באיזה נושא?
פסיכו - פסיכומטרי חינם!
לתחילת העמוד
עוגי הצג רשימה נפתחת
חבר מסור
חבר מסור
צלמית

הצטרף: 28/יולי/2011
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 40
  ציטוט עוגי ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 24/אוגוסט/2011 ב- 16:31
אין צורך הסתדרתי לגבי כללים מורכבים (תנאי אחד עם שתי תוצאות וכו).
תודה רבה על התמיכה
תודה על הספרון הנהדר
ראש טוב
עוגי
לתחילת העמוד
Friedrich הצג רשימה נפתחת
חבר מסור
חבר מסור
צלמית

הצטרף: 08/יוני/2011
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 70
  ציטוט Friedrich ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/אוגוסט/2011 ב- 19:04
אפשר לשאול פה שאלה קטנה בבקשה? (סליחה שאני תופס טרמפ חח)

אם יש לי טענה כמו "לא רק ילדים קטנים אוהבים גלידה" אז המסקנה היחידה ממנה היא "יש (ילד+אוהב גלידה)"?


נערך ע"י Friedrich - 26/אוגוסט/2011 ב- 19:04
לתחילת העמוד
nati1986 הצג רשימה נפתחת
חבר בכיר
חבר בכיר
צלמית

הצטרף: 10/יולי/2011
כתובת: אשקלון
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 395
  ציטוט nati1986 ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/אוגוסט/2011 ב- 19:13
דוקא אני הגעתי למסקנה ש יש(לא ילד+אוהב גלידה) מבחינת הגיון אם לא רק ילדים קטנים אוהבים גלידה
כלומר יש גם חוץ מילדים שאוהבים גלידה...
לתחילת העמוד
אלעד שווייצר (פסיכו) הצג רשימה נפתחת
מנהל פסיכו
מנהל  פסיכו
צלמית
מנהל הפורום

הצטרף: 02/מאי/2006
כתובת: תל אביב
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 18183
  ציטוט אלעד שווייצר (פסיכו) ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/אוגוסט/2011 ב- 20:08
המסקנה הי שיש מישהו שהוא לא ילד שאוהב גלידה.

אפשר להסתכל על זה כך:

ל רק ילדים אוהבים גלידה זה סתירה של הכלל: רק ילדים אוהבים גלידה.

המשמעות של הכלל היא שכל מי שאוהב גלידה הוא ילד.

כדי לסתור את הכלל, צריך מישהו שאוהב גלידה שהוא לא ילד, ולכן זו המסקנה מהטענה המקורית.
פסיכו - פסיכומטרי חינם!
לתחילת העמוד
Friedrich הצג רשימה נפתחת
חבר מסור
חבר מסור
צלמית

הצטרף: 08/יוני/2011
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 70
  ציטוט Friedrich ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 26/אוגוסט/2011 ב- 21:12
פורסם במקור ע"י nati1986

דוקא אני הגעתי למסקנה ש יש(לא ילד+אוהב גלידה) מבחינת הגיון אם לא רק ילדים קטנים אוהבים גלידה
כלומר יש גם חוץ מילדים שאוהבים גלידה...

אופס באתי לרשום גם את זה בהתחלה, טעות שלי.
בכל מקרה התכוונתי בשאלה שאפשר להסיק מהטענה הזאת אך ורק קיום ולא תנאי.
(כלומר יש (ילד + גלידה) ויש (לא ילד + גלידה) אבל אין שום הכללות).

אז לפי מה שאלעד רשם אני מבין שהמסקנה היחידה היא רק שיש (לא ילד + גלידה)?
כי טענת קיום כמו *אוהב גלידה ==> ילד* לא מעידה על קיום(?).

כוסעמק התבלבלתי XD
לתחילת העמוד
אלעד שווייצר (פסיכו) הצג רשימה נפתחת
מנהל פסיכו
מנהל  פסיכו
צלמית
מנהל הפורום

הצטרף: 02/מאי/2006
כתובת: תל אביב
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 18183
  ציטוט אלעד שווייצר (פסיכו) ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 27/אוגוסט/2011 ב- 02:23
המסקנה היחידה היא מה שרשמתי.

ואכן, טענת כלל לא מעידה על קיום.

פסיכו - פסיכומטרי חינם!
לתחילת העמוד
liorsap1 הצג רשימה נפתחת
חבר חדש
חבר חדש


הצטרף: 20/דצמבר/2008
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 1
  ציטוט liorsap1 ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 18/ינואר/2013 ב- 18:13
שמע, אף פעם לא הסבירו לי משהו בפסיכמוטרי בצורה כלכך מוצלחת.
יש מצב להסבר כמו שרשמת על כללים מורכבים (שתי תנאים ותוצאה או הפוך)?
לתחילת העמוד
אלעד שווייצר (פסיכו) הצג רשימה נפתחת
מנהל פסיכו
מנהל  פסיכו
צלמית
מנהל הפורום

הצטרף: 02/מאי/2006
כתובת: תל אביב
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 18183
  ציטוט אלעד שווייצר (פסיכו) ציטוט  הגב למאמרתגובה קישור ישיר לפירסום זה פורסם: 18/ינואר/2013 ב- 19:33
אפשר, אבל לא ממש צריך, הנושא הזה ירד מהבחינה במתכונת החדשה.

ותודה על הפרגון :-)
פסיכו - פסיכומטרי חינם!
לתחילת העמוד
 הגב למאמר הגב למאמר

קפוץ לפורום הרשאות פורום הצג רשימה נפתחת



דף זה נוצר ב .109 שניות.
  Copyright © 2007 Psycho.co.il All rights reserved.