הצטרף: 20/מאי/2016
כתובת: תל אביב
מצב מקוון: מנותק
מאמרים: 12
ציטוטתגובהנושא: סוגיות בתכיבת חיבור פורסם: 02/ספטמבר/2016 ב- 15:44
זה די מפתיע אותי (וגם הרבה אחרים) אבל ממש חסר לי זמן בכתיבת החיבור. בחיבורים המעטים שעשיתי עד עכשיו לקח לי לפחות 15 דקות עד שסיימתי את פסקת הפתיחה ולפחות 7-8 דקות לפסקת הטיעון הראשון כך שלא נשאר לי כמעט זמן לכתיבת הטיעון השני והנגדי ופסקת הסיום ובוודאי שלא נשאר זמן למעבר כולל. אשמח לשאול כמה שאלות עקרוניות:
א. עד כמה כדאי להשקיע בפסקת פתיחה?
לכאורה הפתיחה קובעת רושם ראשוני ועוזרת לסדר את הרעיונות בראש אבל בפועל היא לוקחת לי הרבה מאוד זמן, תופסת הרבה שורות (כ-10) ופוגעת לי בהמשך החיבור. האם כדאי להשקיע בה או שכדי לחסוך זמן כדאי פשוט להעתיק באופן חלקי את הפתיחה של המטלה, לסכם בתמציתיות את המחלוקת ולציין את עמדתי?
ב. עד כמה משפיעות הטעויות הקטנות שבחיבור? - אחרי המבחן אני עוברת על החיבור ורואה שפה ושם כתבתי ב' במקום ה' או שיש מילים שכתובות בכתב לא ברור. השאלה היא האם כדאי לחפף בתוכן הטיעונים כדי להשאיר 3-4 דקות לבדיקת החיבור או שבמילא לא יורידו על זה יותר מדי?
ג. בספר החיבור בערכה יש התמקדות בפורמט חיבור של לקיחת צד ברור (2 פסקאות) והפרכת צד נגדי (פסקה אחת) אבל בלא מעט סימולציות של המרכז הארצי (לדוגמה יולי 15, פברואר 16 או ספטמבר 15) יש מטלות שלא דורשות הכרעה מוחלטת בין צדדים מסוימים וגם בדוגמאות שלהם לחיבורים אפשר לראות שהם משתמשים בפורמט רך יותר של הבעת עמדה מורכבת, הצגת החסרונות והיתרונות של כל צד ומציאת פשרה. איך אתם ממליצים לכתוב? איך להתכונן לשתי האפשרויות?
עלייך להתייחס לחיבור כאל פרק רגיל, ולחלק ולנהל את הזמן בהתאם. המלצתי היא להקדיש 5 דק' לקריאת המטלה וחשיבה על טיעונים, 20 דק' לכתיבה עצמה (4-5 דק' לפסקה) ו5 דק' נוספות למעבר על החיבור ותיקון שגיאות.
חשוב מאוד לסיים את החיבור! טוב חיבור חצי מושלם מחצי חיבור מושלם! גם אם זה מוריד מרמת הכתיבה, וזה ללא ספק מוריד, עלייך להקפיד לסיים את הכתיבה בזמן.
כפי שכתבתי קודם, לאחר הכתיבה יש להקדיש מס' דק' למעבר על החיבור ותיקון שגיאות בולטות. לא פעם לחץ הכתיבה המהירה גורם לנו לכתוב משפטים מבולבלים ולדחוף מילים לא קשורות באמצע משפט, וזה יפגע בך מאוד אם לא תעברי על החיבור ותתקני זאת.
לגבי הסעיף השלישי שלך - ישנה יותר מדרך אחת לכתוב חיבור טיעון. אנו בחרנו ללמד את הדרך הזו, מסיבות שונות ורבות, ועיקרן שלדעתנו זו הדרך הקלה והטובה ביותר לכתוב במסגרת המגבלות. החיבורים שפרסם המרכז הארצי לא תואמים לפורמט זה, אך זה לא אומר שהוא לא טוב, ולך כתלמידה עדיף להביע עמדה חותכת בחיבורך.
עוד לגבי השאלה השלישית שלי - אני מדברת לא רק על חיבורים שבהם ניתן לבחור אם להביע דעה ברורה או מורכבת אלא גם על חיבורים שבהם (לפחות למיטב הבנתי) אין אפשרות להשתמש בפורמט העמדה בלי שזה ייראה מאולץ מדי. הדוגמה הכי טובה היא במטלת הכתיבה של פברואר 2016 ששואלת "כיצד הספורט התחרותי מועיל לאדם ולחברה בימינו?". באיזה אופן מומלץ לענות על זה? איך אתם ממליצים לתרגל שאלות מסוג זה?
הבחינה היחידה עד כה בה הופיע חיבור מסוג זה (בו יש רק צד אחד) הוא פברואר 16. במקרה כזה את כותבת חיבור כמעט רגיל, רק שבמקום טענת נגד והפרכה את כותבת טיעון שלישי המחזק את עמדתך.
אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים בפורום זה אתה לא יכול להגיב על נושאים בפורם זה אתה לא יכול למחוק את הודעותך בפורום זה אתה לא יכול לערוך את הודעותך בפורום זה אתה לא יכול ליצור סקרים בפורום זה אתה לא יכול להצביע בסקרים בפורום זה